יום שבת, 16 בינואר 2010

דברי סיום

שלום לכולם,
היום תקבלו חזרה את העבודות שלכם ותסיימו את השיעור "ילדות ונעורים בתקופת השואה". אין זו הפעם האחרונה שתלמדו על השואה, המאורע הנורא הזה מלווה כל אזרח ישראלי והוא חלק מהזהות שלנו כיהודים וכציונים. אני מאמין שכל דיון במשמעויות של השואה והשפעתה על חיינו בהווה, צריך להיות מבוסס על ידע. בקורס הזה ניסיתי להעניק לכם ידע על שהתרחש בשואה, תוך התמקדות בחיי ילדים ובני נוער.
אך יותר מכך, היה חשוב לי להראות לכם שאתם מסוגלים לרכוש את הידע הזה באופן עצמאי ע"י קריאה במקורות וכתיבת עבודת חקר. רובכם אכן כתבתם עבודות מעניינות המעידות על סקרנות וחשיבה ביקורתית.
אני מקווה שתמשיכו ללמוד ולחקור בנושא גם הלאה.

אני מבקש מכם עתה לכתוב כמה מילים על החוויה שלכם כלומדים. תוכלו להתמקד בתחומים שונים עליהם ניתן דגש בשיעור הזה: למידה עצמית או בקבוצות, שימוש במחשב בלמידה, עבודת חקר, שימוש בבלוג או או בתוכנת דיגלו, עבודה בחדר מחשבים או בכיתה.
כתבו את התייחסותכם בחלון התגובה בבלוג זה.

שלכם,
יורם חיים


20 תגובות:

  1. בהתחלה שבאתי אל השיעור הזה של ההומוניסטיקה על הששואה לא רציתי אבל לאט לאט לאט הבנתי שזה לא רע ואיפלו מעניין לפי דעתי גם אפילו שלמדנו עד 4 עבר מהר כי נהנתי לפי דעתי זה שיעור ונושא חשוב אני אהבתי את השיעור הזה

    שחר וקנין

    השבמחק
  2. איליי

    היה לי מעוד מעניין בשיעור ואני שמח שהאיתי חלק מימנו היה לי כיף בשימוש בדיגולו החלק הכי מעניין היה לדעתי הסרט על לנה קיכלר היתה לי חצי שנה מעוד מעניינת בשיעור
    איליי

    השבמחק
  3. נהנתי ללמוד על השואה , זה נושא שעניין אותי כבר הרבה זמן .
    העובדה שלמדנו בקבוצה קטנה ובחדר מחשבים הפכה את השיעור למעניין יותר .
    היה יותר קל וכיף ללמוד עם המחשב .
    שי מנדיל .

    השבמחק
  4. משוב: אופק שטקל ט/3
    לפי דעתי, בקורס הזה למדנו על עוד צד של השואה ובהרחבה מאשר ביום השואה שאנו רואים סרטים ותוכניות העוסקות בנושא.
    לפי דעתי, אנו היינו צריכים ללמוד בקבוצה מכיוון שבקבוצה כל אחד יכול להביע את דעתו ולקבל את תגובתו של האחר. הלמידה במחשב, עזרה לי אישית מכיוון שבמידה והיינו צריכים לרשום את כל מה שרשמנו במחברת ועוד בשעה מאוחרת זה היה יותר קשה.
    לפי דעתי למרות שאינני התלהבתי בהתחלה מן עבודת החקר אני עדין חושב שהיא חשובה גם מכיוון שהיא הייתה חופשית לפי בחירתי וגם זה היה משקף את מה שלמדתי. השימוש בבלוג עזר מאוד מכיוון שבו היה כל מה שאני צריך גם כל הלינקים שהייתי צריך וגם זה עזר לי בהכנת העבודה. הדיגולו גם עזר ובו כל אחד הביע את דעתו בנושא.
    אופק שטקל ט/3

    השבמחק
  5. שיעורי הומנסטיקה היו לפי דעתי טובים ודרך הלמידה עם מחשב וביכלל רק שיפרו אותה.
    בשיעורי הומנסטיקה למדנו רבות ודרך המחשב היה יותר קל להבין דברים לחקור דברים כי זה דבר שאנחנו וביכלל יותר מתחברים אליו שיעורי הומנסטיקה הועברו דרך מחשב וכך היה יותר קל ללמוד והיה אפשר גם לעבוד ולראות בבית מה שעזר בקיצור אני נהנהתי בשיעורי הומנסטיקה והייתי רוצה שכל השיעורים יועברו ככה שם: עדן דודו.

    השבמחק
  6. משוב על השיעור:
    החוויה הכי כייפית בשבילי כלומדת הייתה להשתמש בבלוג ובדיגלו במיוחד, כי ככה אפשר להביע את דעתך בצורה נוחה.
    גם אהבתי את התוצאה הסופית של עבודת החקר, לראות שבעצמי הצלחתי לכתוב 11 דפים. מה שלא אהבתי היה את השיעורים הארוכים, במיוחד שזה יום ראשון בשבוע ועוד עד ארבע! העדפתי את השיעורים שהיו בחדר מחשבים, כי ככה גם נגיד קראנו מהלוח וניהלנו דיונים, אבל גם עבדנו עם עצמנו במחשבים או לפעמים עם קבוצות. זה היה שינוי מרענן מכל השיעורים הרגילים שמתנהלים כולם בכיתה.
    בסה"כ השיעורים היו מעניינים והרגשתי שהעברת אותם בצורה מעניינת עד כמה שאפשר.

    ענבר סיבוני, ט'5

    השבמחק
  7. שיעורי הומניסטיקה העוברו דרך מחשב, היה לי יותר קל ללמוד כך. שיעורים האלו הועברו בדרך קלילה ומעניינת וכך למדתיח רבות והיה לי קל יותר להבין את החומר.
    מאי ט'1

    השבמחק
  8. רותם יעיש כיתה ט\3

    הנושא של השואה מאוד מעניין אותי ולכן בחרתי בהומניסטיקה את השואה.
    אני לא כל כך אהבתי את הלמידה במחשבים, וב"דיגלו" כי ראיתי לאחר השימוש הראשוני במחשבים בשיעור, אני מעדיפה את הכתיבה על הלוח והעתקה למחברת..
    בסך הכל שיעור זה הגדיל לי את הידע על השואה ועל הילדים בשואה.
    שמחתי שהיה באפשרותי לילמוד במסגרת הלימודים בביה"ס על השואה, ולהרחיב את הידע שלי עליה.
    אני בסך הכל נהנתי כיביכול מהתהליך של עשיית עבודת החקר והביקור בסיפרייה הפדגוגית ביד ושם.

    השבמחק
  9. אבישג פחימה.
    משוב על השיעור:
    במהלך שיעורי הומוניסטיקה נהנתי מהחוויה של הלמידה במחשב והלמידה על נושא שבאמת חשוב לחיים ואין מי שימשיך לספרו אלמלא אנו היינו לךומדים אותו לעומק.
    העבודה לימדה אותי שתשובה לשאלת חקר אחת יכולה להתפרס על 10 או יותר עמודים.
    למדתי על נושא שאני רציתי לעסוק בו ולא נושא שנקבע על ידי המורה של השיעור.
    יכולנו להתבטא ולהביע דעה על הנושא ויכולנו לעבוד עצמאית.

    השבמחק
  10. חן פרנסה.

    במהלך שיעורי הומניסטיקה "ילדות ונעורים בתקופת השואה" למדתי המון דברים חדשים על התקופה.
    השימוש במחשב הביא משהו שונה ומהנה יותר, השימוש בדיגלו הראה לי דעות שונות.
    לאחר כתיבת עבודת החקר ראיתי שאני מסוגלת להתעמק בנושאים שקרו לפני זמן רב. חלק מהנושאים קשים אך מעניינים.

    השבמחק
  11. יובל מזרחי כיתה ט\1'
    למידה עצמית או בקבוצה:
    מצאתי את הלמידה בקבוצה כלמידה תורמת מאוד, כאשר כל תלמיד מביא את נקודת המבט שלו בנושאים השונים, למידה לבד בכר הכרתי, ולכן אין לי מה להוסיף בנושא.
    שימוש במחשב בלמידה:
    השימוש במחשב תרם גם רבות לשיעורכ יוון שכל תלמיד יכול להביע את דעתו בצורה חופשית יותר וטובה יותר.
    עבודת חקר:
    עבודת חקר הייתה צורה מעולה ללמידה, כיוןן שבצורה זו לומדים יותר טוב על נושא מסויים מאשר בכיתה, בנוסף במהלך העבודה התלמיד מקבל עצות שעוזרות לו בכתיבת עבודה באופן כללי.
    שימוש בבלוג או בתוכנת הדיגלו
    השימוש בעזרים אלו עזר מאוד כיוון שבדיגלו יכלתי לראות את דעותיהם של ילדים אחרים ובצורה זו התלמידים מעשירים אחד את השני.
    השימוש בבלוג היה מאוד נוח, כיוון שבו היה כל המידה הנחוץ במשימות שהוטלו בשיעורים וזה הרחיב עוד על נושא השואה מעבר לעבודת החקר.
    עבודה בחדר מחשבים או בכיתה:
    אין לי מה להוסיף על עבודה בחדר מחשבים או בכיתה.
    לסיכום: אני מצאתי את שיעורי ההומוניסטיקה בנושא ילדות ונעורים בתקופת השואה כשיעור מעניין מאוד ומעמיק מאוד, בנוסף נתת לי עזרים לכתיבת עבודה והיום אני חושב שאני יכול לגשת לנושא של עבודה בצורה מעמיקה ואפילו מעניינת, תודה רבה לך יורם!

    השבמחק
  12. בסה"כ השיעורים בהומנסטיקה בנושא השואה היו מעניינים,אך הלמידה עד שעה מאוחרת הייתה קשה.
    אהבתי שהשיעורים התקיימו בחדר מחשבים כי החומר הנלמד היה מובן יותר מאשר לומדים בכיתה.
    ההתנסות בתוכנת הדיגלו,ועצם זה שאנו לא לומדים מספרים שינתה את השיגרה והחומר הנלמד הפך למעניין יותר.
    לפעמים הרגתי שלא נותר לנו עוד מה ללמוד,אך תמיד הבאת לנו חומר חדש ועניינת אותנו כל פען מחדש.
    לסיכום,השיעורים היו די מעניינים ודרך הלמידה הייתה מיוחדת.הייתי מציעה לחלק את 3 השעות בשבוע ולא ללמוד ברצף כי זה קשה..

    השבמחק
  13. השיעור היה מאוד מעניין.
    העבודה במחשבים היתה מאוד מעניינת ותורמת.
    העבודה בקבוצות קצת פחות , בעייני היה אפשר ללמוד יותר עם העבודה היתה עצמית או בזוגות .
    עבודת החקר היתה בהתחלה קצת מפחידה אבל לאחר הפרק הראשון זה היה בסדר ... , עבודת החקר היתה דרך טובה להפעלה וללמידת החומר וללמידה כללית על הדרך בה רושמים עבודת חקר .
    שימוש בבלוג היה נחמד ותרם לחוויה הלימודית , לעומת זאת העבודה בדיגלו היתה (בעייני)משעממת וחסרת כל משמעות .
    העבודה בחדר מחשבים הייתה מהנה ותרמה להליך הלימודי וגם הצפייה בסרטים (שלפעמים היתהקשה וגם משמעממת)

    -יפית ביין .

    השבמחק
  14. ליורם!
    בשיעור של ילדות ונעורים בתקופת השואה היה מאוד מעניין ומושך עקב כך שנושא השואה הוא נושא מאוד גדול וחשוב כהיותנו יהודים ובכלל השיעורים שהעברת הועברו בצורה מעניינת עיינית ומאוד מושכת ללמידה.
    דרך המחשב שלמדנו בו ברוב זמננו עזר מאוד בלמידה בכיתה ובבית שהייתה לנו במ הלך השיעורים,כי היה לנו חומר שאתה אספת וחומ ר מסוכם ומובן וזה חסך לנו זמן בכתיבה בכיתה במחברות ובכלחל עזר לנו לדעת יותר בכיתה ובבית.העבודות שעשינו בקבוצות עזרו עוד יותר,כי היה יותר דעות של אנ שים אחרים וצדדים שונים לנושא הנלמד בכיתה ולא רק הדעה שלך עצמך וזה במיוחד היה בדיגלו שהיה נושא וכל אחד כתב את דעתו ו7כל אחד אחר הגיב לו על זה והראה את הניגוד לדעה או את ההסכמה שלו בעניין.
    בקיצור מאוד אהבתי את השיעורים הללו גם כי אני בכללי אוהב את הנושא של השואה עקב סבתי שהייתה שם וגם העברת את הנושא בעניין רב ואהבתי את דרך ההעברה שלך ואת הדברים שעליהם התמקדת בשיעור.

    איתי קווטינסקי ט'1

    השבמחק
  15. למידה עצמית או בקבוצות- לדעתי העבודה בקבוצות מועילה יותר, כך ניתן לקבל דעה על הנושאים ולחשוב יותר לעומק בעזרת כל הדעות על נושא הלמידה.
    שימוש במחשב בלמידה- לדעתי, הלמידה באמצעות מחשב מהנה יותר ומעבירה את הזמן. כיוון שאנחנו רגילים ללמוד באמצעות ספרים ולכתוב הרבה בבית הספר, כיף לפעמים ללמוד באמצעות הדבר שאנחנו הכי רגילים לו ואוהבים- המחשב.
    עבודת חקר- העבודה הייתה קשה וגדולה, אך למרות הקושי והפחד מעבודה בסדר גודל כזה, אני יודעת שהתאמצתי והקדשתי הרבה זמן ומאמץ. העבודה תרמה לי, גם בידע כללי ובפרט בידע על כתיבת עבודה בכל נושא שהוא.
    שימוש בבלוג/דיגלו- השימוש עזר לנו, כיוון שבדיגלו מנהלים דיון עם שאר חברי הקבוצה ולוקחים הערות משאר הילדים. בבלוג קראנו על מאמרים ועדויות, דבר שעזר להבין את הלמידה לעומק.
    עבודה בחדר מחשבים/כיתה- העבודה בחדר מחשבים טובה הרבה יותר, ברגע שכל תלמיד יושב ליד מחשב, יש שקט וריכוז כללי בכיתה. כשכותבים במחברות בכיתה רגילה, הרבה פעמים יש הערות והפרעות .

    השבמחק
  16. יורם שלום!!!

    אני אישית נהנתי ללמוד בשיעורים אלו על השואה למרות שזהו נושא הלימוד העצוב ביותר.
    היה מעניין וכיף לעבוד דרך מחשבים ולא לכתוב הכל במחברת, הסרטים שראינו היו מעניינים ולא האמנתי שדברים כאלה איומים קרו באמת(ידעתי שהייתה שואה ושבה קרו דברים רעים אבל לא תארתי לעצמי שהם היו כאלו מזוויעים ואיומים).
    אני שמח שבחרתי בקורס זה מכוון שגם בזכותו למדתי יותר על משפחתי שעברה את השואה.

    השבמחק
  17. יובל הרוניאן17 בינואר 2010 בשעה 4:41

    יורם שלום!!!
    במהלך הקורס למדתי המון על תקופת השואה ונהנתי.
    למידת כתיבת העבודה הייתה לאט לאט וביסודיות כך שכתיבת העבודה הייתה לי יחסית קלה ומהנה.
    נהנתי להשתמש במחשב תוך כדי הלמידה.

    השבמחק
  18. משוב על השיעור-"ילדות ונעורים בתקופת השואה"
    במהלך השיעורים אהבתי את הלמידה במחשב כי זה נתן לי יותר רצון לעבוד, העבודה בחדר המחשבים הייתה יותר מעניינת מהעבודה בכיתה כי הדיון בנושאים שנלמדו בשיעור באמצעות תוכנת הדיגולו גרמו ליותר אנשים לרצו לדבר ולהביע את דעתם, לעומת השיח בשיעור שבו לא השתתפו כל התלמידים אלא רק חלק קטן. עבודת החקר מאוד עניינה אותה וגרמה לי להתעניין בנושא הילדים והנוער בשואה מעבר למה שהתעניינתי מהחומר שלמדנו בשיעור, והעבודה גם נתנה לי הרבה מאוד ידע כללי על הנושא שכתבתי עליו. אני מעדיף למידה באופן עצמאי ופחות בקבוצה כי קשה לי לעבוד בקבוצה כי לא תמיד אני מצליח לומר את דעתי ולתרום לשאר הקבוצה. באופן כללי אהבתי את השיעור וזה טוב שיש שיעורי הומוניסטיקה.
    תומר מלניצר ט'2
    malazyaa@gmail.com

    השבמחק
  19. עדי דבדה.

    לדעתי הלמידה העצמאית, וכתיבת העבודה בצורה עצמאית הייתה טובה. הדבר עזר לני מאוד לחיים מפני שעכשיו אנחנו יודעים איך לכתוב עבודה.
    עבודת החקר דרשה מאיתנו שעות רבות של כתיבה, שלימדו אותנו איך ללמוד לבד ואיך לכתוב עבודה גדולה.
    השימוש במחשב כאמצעי למידה מרכזי היה טוב מפני שהמחשב הוא נוח יותר מאשר מחברות, ואף נגיש יותר.

    השבמחק
  20. אני רק אורחת פה. אני לומדת בהכשרת מורים באונ' העברית. רציתי להעביר לך את התרשמותי העמוקה מהבלוג הזה. זהו למעשה ספר אינטראקטיבי עשיר מאד בהכוונה והדרכה, במקורות, בידע, ובהעמקה. זכו תלמידיך מאד. אני לא היסטוריונית אבל נראה לי שזה צריך להיות קורס מקוון באוניברסיטה. קישרתי לבלוג שלך ברשומה שכתבתי אצלי בבלוג המלווה אותי בלימודי. אשמח אם תציץ בו: http://frizzledmind.blogspot.com/
    רשומה שעשויה לעניין אותך:
    http://frizzledmind.blogspot.com/2010/01/blog-post_299.html
    תודה
    גיל

    השבמחק