יום שני, 14 בספטמבר 2009

דף עבודה לשיעור "האידיאולוגיה הנאצית והיחס ליהודי גרמניה"

1) קראו את עדותו של שמואל קלנר על ילדתו בשנות השלושים בגרמניה עמ' 1-3, וענו

על השאלות הבאות:

א) שמואל קלנר מגדיר את התעמולה הנאצית כ"שטיפת מוח מוחלטת" תארו את אמצעי שטיפת המוח שננקטו המשטר הנאצי כלפי ילדים גרמנים והסבירו כיצד השפיע כל אמצעי על הילדים בגרמניה.

ב) מדוע לדעתכם השתמש המשטר הנאצי במערכת החינוך כאמצעי להטמעת האידיאולוגיה הנאצית?

קראו את עדותו של אמיר דב על גילויי האנטישמיות בגרמניה בשנות השלושים וענו על השאלות הבאות:

ג) מדוע לדעתו של אמיר דב היהודים בגרמניה לא הבינו שעומדת להתחולל שואה?

ד) האם אתם מסכימים עם הביקורת שיש לדב אמיר על משפחתו? נמקו.

ענו על השאלות בחלון התגובה.

12 תגובות:

  1. העדות של דב אמיר בכתובת:
    http://www1.yadvashem.org/odot_pdf/Microsoft%20Word%20-%204851.pdf
    שנה טובה!
    יורם

    השבמחק
  2. א. הילדים שחיו בגרמניה בתקופת השלטון הנאצי, התוודעו באופן מקיף לעקרונות המשטר בכל תחומי החיים.
    אחד המקומות המרכזיים ביותר שבו הוחדרו לילדים ערכי המשטר הנאצי הוא בית הספר. גם היום, בית הספר נחשב למסגרת חשובה שעוזרת לילדים למצוא את מקומם בחברה. באותה תקופה, הייעוד של כל הילדים הגרמנים היה אחיד: להיות נאמנים למפלגה הנאצית. לכן, בתי הספר דאגו להחדיר לילדים את עליונותו של העם הגרמני, במיוחד בהשוואה ליהודים. שמואל קלנר מתאר במאמרו את אחד משיעורי ההתעמלות, שבו ציוו על הילדים להריע למשטר הנאצי, לפעולותיו ולהישגיו. ההיחשפות הרבה של הילדים לעקרונות המשטר הנאצי בבית הספר, יצר לעיתים מצב שבו הילדים היו אזרחים "נאמנים" למשטר יותר מהוריהם.
    המשטר הנאצי דאג לספק ביטויים חזותיים רבים של המפלגה: דגלים, כרזות, צלבי קרס, מצעדים ואסיפות המוניות. כאשר ילד "נולד" למציאות סוחפת כל כך, ואינו מכיר אפשרויות אחרות, טבעי שיושפע מכך. הילדים בגרמניה התחברו באופן מיידי למשטר, מבלי שהם יכולים לחשוב לעומק על המסרים שהוא מעלה. בנוסף, השלטון קישר את המפלגה הנאצית לדברים שכל הילדים אוהבים. שמואל קנלר כותב שבאותה תקופה עוצבו סוכריות בצורה ובצבעים של דגל המפלגה. כך נוצרה תחושת הזדהות של הילדים עם השלטון.
    יש לציין שהילדים נחשפו לדעות אנטישמיות גם מצד הוריהם, והושפעו מהן באופן עמוק. באופן טבעי, ילדים רואים את הוריהם כדמויות חיוביות וחכמות. כך קרה, שבבתים שבהם התבססה האידיאולוגיה הנאצית, הוחדרו לתודעה של הילדים רגשות של שנאה ופחד כלפיי היהודים.

    ב. מערכת החינוך נחשבה בעיניי הנאצים ככלי מרכזי להחדרת האידיאולוגיה הנאצית. בית הספר איפשר להפוך את הילדים לתומכים נאמנים במפלגה אפילו אם לא חונכו לכך בבית.
    ראשית, ההוראה בכיתה הייתה אמצעי להשפעה על התלמידים. המורים נראו בעיניי התלמידים כדמויות מוסריות וערכיות, שלעולם לא יבטאו עמדות שגויות. לכן, כשהמורים הביעו תמיכה במשטר הנאצי, התלמידים קיבלו את השקפתם והאמינו שזוהי האמת.
    בנוסף, בית הספר הוא מסגרת שבה מתקיים לחץ חברתי חזק ביותר. הילדים שהושפעו במהירות מעקרונות המשטר הנאצי, גרמו גם לאחרים לחשוב ולנהוג כמותם. שמואל קנלר מתאר במאמרו את אחת הפעמים בהן חזר הביתה מבית הספר, כשכל הילדים תקפו אותו. לפי המאמר נראה שלכל הילדים הייתה דעה אחידה בנוגע ליהודים.

    ג. לדעתו של אמיר דב, המשפחות היהודיות בגרמניה לא האמינו שתתחולל שואה בגלל שהן הכירו רק את הסביבה המוגנת והשגרתית שלהם, שבה הם חיו במשך דורות רבים. לא היה להם שום ידע על מצבים של רדיפה ואיום על החיים, כיוון שלא היו אמצעי תקשורת מפותחים והיכולת של אדם לחזות את הצפוי לו בעתיד הייתה מוגבלת להיסטוריה האישית ומשפחתית שלו.

    ד. אני לא מסכימה עם הביקורת שיש לאמיר דב על משפחתו. לפי דעתי, היהודים בגרמניה לא הבינו שעומדת להתחולל שואה בגלל שקשה להאמין שדבר בסדר גודל כזה יקרה. הקושי שלהם לזהות את מה שעומד להתרחש לא נובע מהיותם מוגבלים, אלא בגלל שלכל אדם קשה לתפוס, גם בדיעבד, את מה שהתרחש.

    אפרת.

    השבמחק
  3. אופק שטקל

    א}אמצעי "שטיפת המוח" שננקטו היו
    1}חינוך אנטישמי- כתוצאה מכך הילדים הגרמנים חשבו שהיהודים הם רעים וכך הם גם היו נגדם.
    2}תעמולה שכללה הסטה נגד היהודים בין עם זה היה ברדיו ועיתונים או בכל אמצעי פרסום כזה או אחר.
    3}כמובן שהייתה גם את שיטת ההפחדה שכל מי שהתנגד לנאצים {לדוגמא החביא יהודים וכ'ו} ה ס.א. היה מגיע אליו ונוקט בכל מיני אמצעים
    ב}לפי דעתי הנאצים השתמשו בבתי הספר בשביל לטמוע את הנציזם בגרמנים מכיוון שילד גודל לפי הערכים שעליהם חונך ואם הילד חונך לשנוא יהודים אז זה מה שהוא יעשה גם כשהוא יגדל.
    ג}לפי אמיר דב היהודים לא ידעו שהשואה עומדת להתחולל מכיוון שכל הזמן אמרו להם שיהרגו אותם ושהם יגורשו מגרמניה אבל אף אחד לא חשב שהם מדברים ברצינות וכולם המשיכו לחיות בשגרה.
    ד}לפי דעתי הביקורת של דב אמיר על משפחתו היא לא צודקת מכיוון שהם לא היו המשפחה היחידה שחשבו שהדברים הללו היו שטויות והם לא היחידים שנשארו בכפר אם כולם היו בורחים ומשפחתו של דב אמיר הייתה נשארת אז הייתי מסכים איתו

    אופק שטקל ט/3

    השבמחק
  4. א.אמצעי שטיפת המוח שבהם הישתמשו הנאצם הם:
    1.שימוש במערכת החינוך,לימוד הדור על הנאציזם.
    2.הצבת דגלים של המפלגה ברחובות.
    3.הוצאת הילדים היהודים ממסגרות של ילדים ארים.
    4. חל איסור כניסה על יהודים למקומות ציבוריים.
    ב.המשטר הנאצי הישתמש שמערכת החינוך על מנת ללמד את הדור החדש להבדיל בין הגזע הארי "הטהור" לבין גזעים שונים.
    הנאצים ידעו שאם הם פוגעים בילדי היהודים ,היהודים יעזבו את גרמניה,הם ידעו שילדים יכולים לפגוע ממש בחלוק נרחב של העם.
    הנאצים חשבו שאם ילמדו את הדור הבא איך להיות "הכי" חזקים ו"הכי"טובים האימפריה הנאצית תשאר לנצח.
    ג.לפי עדותו של אמיר דב, היהודים לא הבינו שעומד להיתרחש משהו גדול ומסוכן, מכיוון שהיו תמימים, ומכיוון שהיו בעלי חינוך גרמניה , וחייו שם שנים רבות ,הם חשבו שזה יעבור ,יחלוף ,יגמר ולא יקרה להם כלום, הם לא האמינו שדבר כזה יכול לקרות ,הם לא חשבו שהעם הגרמני כזה אכזר.
    ד.אני לא מסכימה עם הביקורת של אמיר דב על משפחתו ושאר היהודים שחיו שם, לפי דעתי הם באמת לא ידעו מה עומד לקרות ,הם לא חשבו שיעשו להם את הדבר האיום הזה, הם חשבו שבגלל הצלחתם בגרמניה לא יקרה להם כלום, אבל זה מה שבעצם גרם(לרוב) למותם וסיבלם.

    השבמחק
  5. א. אמצעי שטיפת המוח שנקט המשטר הנאצי כלפי ילדים בגרמניה הם:
    1. דרך מערכת החינוך- הילדים הגרמנים למדו על ההבדלים בין הגזע הארי לבין היהודים, כצד ניתן לזהות יהודים, הילדים השפילו את התלמידים היהודים כי ראו את המורים גם משפילים אותם,
    חובה היה להיות בעד היטלר שהיה נגד יהודים ושנא אותם,בשלב מסויים היהודים הופרדו מהשאר ונהייתה להם מערכת חינוח נפרדת, זה השפיע על הילדים כי בית הספר מעצב את מי שאתה ועם תקבל חינוך אנטישמי תהיה לרוב אנטישמי, אותם ילדים למדו וגדלו להיות אנטישמיים כבר מגיל צעיר.
    דרך הרדיו והעיתונים- היטלר נשא נאומים ברדיו, הוא תמיד טען שהיהודים הם מקור הבעיות, ושהם שתלטנים, וגם העיתונים שנשלטו על ידי המפלגה הנאצית, גם בהם הייתה אנטישמיות.הילדים הגרמנים ראו את כל זה וחשבו:" עם זה כתוב בכל מקום וכך מלמדים אותנו ואומרים לנו שהיהודים רעים, אז כנראהכ שזה נכון כי כולם חושבים כך ואומרים כך" אותם ילדים גם התחילו לחשוב כך.
    3. דרך תהלוכות ומפגני כוח של הנאצים- הילדים חוו תהלוכות ונאומים שבהם הראו להם כמה המפלגה הנאצית חזקה והילדים מאוד התרשמו מכל מפגני העוצמה האלו, ורצו להצטרף למה שקורה ולהיות חלק מהאנטישמיות גם, למרות שלא תמיד הבינו על מה מדובר.
    ב. לדעתי המשטר הנאצי השתמש במערכת החינוך כעמצאי להטמעת האידיאולוגיה הנאצית כי:
    בבתי הספר אדם רוכש ידע והשכלה, ומתחילה להיות לו השקפת עולם כלשהי, הנאצים רצו שכבר מגיל צעיר לילדים תהיה השקפת עולם עם אידיאולוגיה נאצית, ובבית הספר זהו המקום הראשון שבו אפשר ללמד על האידיאולוגיה הנאצית, לכן הנאצים לא רצו לפספס את ההזדמנות הזו.
    ג. לפי דעתו של אמיר דב היהודים בגרמניה לא הבינו והאמינו שעומדת להתחולל שואה כי:
    הם היו במאין שבלונה כזאתי, והאמינו בשלהם שהאנטישמיות תחלוף, ושזה לא משהו רציני, אף אחד לא באמת חשש שיקרה משהו ולא האמינו שמשהו כה גדול כמו שואה יכול לקרות להם.
    ד. אני מסכים עם הבירורת של אמיר על משפחתו כי: אני מצליח להבין אותו, הוא צודק שצריך להרגיש מה קורה סביבך, ולא להיות תמים, אני יודע שהרבה מאוד אנשים, חלקם גם בני משפחתי הבנו את מה שעלול לקרות וברחו, ולא נשארו בשלהם וחשבו זה לא יקרה לי, מה פתאום אין מצב, תמיד צריך לראות מה קורה סביבך ואיך זה יכול להשפיע עליך.
    תומר מלניצר ט'2

    השבמחק
  6. עדי דבדה

    א. אמצעי "שטיפת המוח" שננקטו כלפי ילדים גרמנים היו:
    1. במערכות החינוך - קודם כל על ידי גירוש הילדים היהודיים מבתי ספר שלמדו בהם גרמנים, ולאחר מכן לימוד הילדים הגרמניים על אנטישמיות ושנאת יהודים.
    2. באמצעי הפרסום השונים - הנאצים פרסמו הסטה נגד היהודים באמצעי פרסום שונים, כגון: עיתונים, רדיו, שלטים ברחובות וכו'..
    3. הילדים הגרמנים ראו את הכוח הרב של היטלר, אנשי ה.ס.א ומאמיניהם [ ע"י ההפגנות השונות ]. הם הבחינו בכך שמי שלא הולך בדרכו של היטלר נענש, והדבר יכול לעורר פחד.

    ב. לדעתי מערכות החינוך השתמשו במערכת החינוך כדי להטמין אצל הילדים הגרמנים את האידאולוגיה הנאצית, מפני שכאשר הילדים יגדלו להיות אנשים אצמאיים, הם יעשו את מה שלימדו אותם לעשות כשהיו קטנים.

    ג. לפי דעתו של אמיר דב, היהודים אינם ידעו ששואה [ או משהו דומה ] עומדת להתרחש, מפני שהיהודיים חיו בשגרת החיים שלהם, היום יומית שלהם, כמו בשבלונה כזאת, והם לא חשבו שיכול להיות פתאום מצב כזה שרוב הגרמנים ירצו להשמיד אותם, גם אם היטלר וה.ס.א איימו עליהם באותה התקופה.

    ד. אני חולקת על דעתו של אמיר על משפחתו, מפני שאי אפשר לדעת, כשאתה נמצא במצב כזה, שמשהו כמו השואה יכול לקרות, ושמיליוני יהודים יושמדו בעקבות זה.
    אפשר לחשוב בעקבות כל האיומים של היטלר, שעלולה להתרחש איזושהי מלחמה אבל לא משהו כל כך עצום וכל כך משמעותי כמו השואה.

    השבמחק
  7. א)
    אמצעי שטיפת המוח שננקטו ע"י המשטר הנאצי כלפי ילדים גרמנים הם :
    1.הגרמנים השתמשו בעוצמה רבה; הרחובות הצבועים, המדים החומים של הצבא עם החגורות, הסמלים והכובעים, אסיפות המוניות, הדגלים האדומים עם צלב הקרס אשר היו תלויים לאורך הבניינים – כל אלה היו דברים ששידרו כוח ומשכו את עיניהם של רבים מהילדים שכמובן התרשמו מאוד.
    2.בבתי הספר היהודים היו מעטים – מה שגרם לחשיפותם להתגרויות, קללות והשפלות מצד התלמידים והמורים. דוגמה ששמואל קלנר מביא מהקטע לכך שהגרמנים השתמשו בכוח שלהם על-מנת להשפיל את התלמידים היהודים הייתה שציוו עליהם בשיעור התעמלות ללכת סביב האולם, להושיט ידיים כלפי מעלה ולצעוק "הייל היטלר" או "הסאר הוא שלנו!"
    3.עוד אמצעי של שטיפת המוח לילדים היה שאפילו התחילו לייצר סוכריות בצבעי הדגל הנאצי (סוכרייה אדומה, באמצעה היא לבנה ועל הלבן מצויר צלב הקרס השחור ).

    ב)
    לדעתי השתמש המשטר הנאצי במערכת החינוך כאמצעי להטמעת האידיאולוגיה הנאצית כי הילדים בילו את רוב הזמן שלהם בבית הספר וזו הייתה הזדמנות טובה כדי להחדיר להם את השקפת העולם הנאצית, עוד סיבה היא שהילדים לא חשבו יותר מדי והאמינו לכל מה שאמרו להם, לא היה להם את הכוח להתנגד / להביע את דעתם האישית.

    ג)
    לדעתו של אמיר דב היהודים בגרמניה לא הבינו שעומדת להתחולל שואה החינוך וההשכלה שלהם, הראיה שלהם על החיים הייתה מוגבלים והם לא הצליחו להגיע למסקנות הנכונות מתוך הדברים שקרו סביבם, כולם היו שאננים ולא לקחו את המלחמה ברצינות ולמרות האיומים, בדור ההוא הם לא היו מסוגלים להבין אתמה שקורה סביבם – הם חיו בבועה שלהם, בתוך עצמם.

    ד)
    אני לא מסכימה עם הביקורת של דב אמיר על משפחתו כי זה לא קל להבין שדבר בסדר גודל כזה הולך לקרות לך ויותר פשוט להישאר שאננים למצב, במיוחד שהם לא חוו דבר כזה קודם לכן, מצד שני אם הם היו פחות אדישים למצב אולי הם היו יכולים לשנות משהו, אך אם הייתי מציבה את עצמי במקומם, אני לא חושבת שהייתי מאמינה שהחיים שלי ישתנו בסדר גודל כזה.

    השבמחק
  8. א.אמצעי שטיפת המוח שבהם השתמשו הנאצים הם:
    * קודם כול השקפות האלו באות לידי ביטוי במערכת החינוך : סילקו ילדים יהודים מבתי ספר גרמנים ועם לא סילקו אותם התייחסו עליהם בזלזול .
    *שהיו מלחמות על מקומות מסוימים הכריחו את הילדים לרוץ סביב האולם והכריחו אותם להריע להיטלר .
    *פרסמו עליהם דברים מעליבים ומסיטים בעיתונים ,ברחובות ....
    *האוכלוסייה בגרמניה פחדה מהיטלר והבינה את ההשלכות על החבאת יהודים וזה גרם להם לפחד (גם לאנשים שלא האמינו בדרכו של היטלר ).
    ב. לדעתי המשטר הנאצי השתמש במערכת החינוך כאמצעי להטמעת האידיאולוגיה הנאצית כי:בבתי הספר הילדים רוכשים את כל מה שיודעים ומאמינים בו כיום ועם מלמדים אותם דברים רעים על היהודים זה מה שיחשבו גם בבגרותם זה היה השקפתם .
    ג.לפי דבריו של אמיר דב היהודים היות תמימים כדי להבין שכל האיומים שהיו לפני פריצת המלחמה הם נכונים . היהודים לא חשבו שמה שממשלת גרמניה אמרה יקרא הם חשבו שככול שיעברו השנים איומים אלו יפסקו.
    ד.אני אל מסכימה עם דבריו של אמיר דב על משפחתו היהודים בגרמניה לא יכלו להאמין שיכולה להתחולל מלחמה בסדר גדול כזה . היהודים גם היה בטוחים שלאחר המלחמה הקודמת שהגרמנים הפסידו בה הסיכוי למלחמה שתהפוך את הכול הוא קטן ביותר .

    השבמחק
  9. קארין אלישר

    א. אמצעי שטיפת המוח שננקטו ע"י המשטר הנאצי כלפי הילדים :
    הילדים שחיו בגרמניה היו מושפעים מהמשטר הנאצי במידה רבה , בכל דרך שהיא .
    המשטר הנאצי סימל עבורם כוח ועוצמה רבה , מעיין אידיאל – רעיון נשגב .
    האמצעי העיקרי ביותר שבלט במיוחד בחיי הילדים בגרמניה , זהו בית הספר .
    בית הספר היווה לילדים מסגרת וכמו כן ערכים נאצים .
    אמצעי הפרסום ברדיו בעיתונים ובכל אמצעי דומה נעשו גם בבית הספר והשפיעו במידה רבה על הילדים שסבבו את האידיאל הנאצי.
    הילדים חונכו על ערכים נאצים , ובתי הספר העבירו מסרים לילדים שכללו את שיבוח הנאציזם וחיזוק ערכי המשטר הנאצי .
    המסרים כללו : דגלים של המפלגה בכל עבר , אמצעי פרסום שונים ( רדיו עיתונים שלטים וכדומה )
    מצעדים ממושכים , אסיפות המוניות ואפילו סוכריות לילדים שעוצבו במיוחד בצבעי המפלגה ( ע"פ התיאור של שמואל קלנר ).
    ישנם ילדים שבאים מביתם עם דעות אנטישמיות ולכן הילדים מושפעים גם מהוריהם .
    המשטר הנאצי והמפלגה הטמינו בילדים את ערכי המשטר הנאצי, כך שעם הילדים לא חונכו למשטר נאצי ודעות אנטישמיות בביתם , בית הספר ידאג לכך .
    הגרמנים הבהירו בבתי הספר את ההבדל בין הגזעים השונים , וכמובן שציינו ושיבחו את הגזע הארי .
    המשטר הנאצי בלט בכל מקום אפשרי , בבתי ספר , ברחובות , בחנויות ובבתים כך שלא היה אפשר להתעלם מהעובדות שהציבו תומכי המשטר הנאצי .

    ב. לדעתי המשטר הנאצי השתמש במערכת החינוך כאמצעי להטמעת האידיאולוגיה הנאצית מכיוון :
    - התלמידים האמינו בערכיהם של המורים וחונכו שזוהי הדרך הטובה ביותר בה הם יוכלו ללכת .
    - הילדים הם דור העתיד , רוב הסיכויים שהערכים שעל פיהם חונכו ישפיעו גם על הדור שבא אחריהם .
    - ישנו מעמד חברתי בכיתות השונות . כאשר רוב הילדים מתנהגים בדרך אחת מקובלת המבוססת ע"פ השקפות המשטר הנאצי סבור להניח כי שאר הילדים יושפעו מהם וילכו בדרך זו ללא התנגדות .
    - כאשר חלק נכבד מהקהילה ובניהם הילדים הולכים בדרך המשטר הנאצי , היהודים המיואשים שנותרו ילכו בדרך שחלק מהיהודים הולכים מתוך ייאוש . הם יפתחו ציפיות ותקוות להגיע למקום טוב יותר בעל ערכים טובים יותר .

    ג . היהודים בגרמניה לא האמינו שעומדת להתחולל השואה מכיוון :
    היהודים היו תמימים מאד , הם האמינו בדרך מוסרית וחונכו שהיהדות היא דבר מקובל בקרב מדינות שונות . עד לפני שהאנטישמיות החלה , היהודים חיו כמו כל האזרחים השונים בארצות אירופה . הזכויות הטבעיות בין הגזעים והדתות היו שוות .
    היהודים חשבו שהאנטישמיות היא רק תקופה , כמו כל תקופה רעה או טובה החולפת ובאה .
    בנוסף הייתה להם מוגבלות בידע הרחב לא היה להם אמצעי תקשורת שונים , ולכן דבר זה הגביל אותם בידע שלהם . אף אחד לא האמין ולא חשש לרגע ששואה תתחולל .

    ד . אני לא מסכימה עם הביקורת שיש לאמיר דב על משפחתו מכיוון :
    - אמיר דב כילד החי בתקופת השואה , האמין לכל דברי הנאצים , לכל ההצהרות והאיומים שלהם .
    המבוגרים היו יותר ריאלים , הם היו "מחוברים למציאות" ולכן לא האמינו גם במחשבות הכי גרועות שלהם שדבר כזה יכול להתרחש ..
    -היהודים האמינו שלכל האזרחים באירופה יש זכויות שוות מכיוון שזו הדרך שחונכו בה והם עצמם קיבלו זכויות שוות שנים רבות . הם חונכו לערכים ולשיוון
    - גם כאשר השמועות התחילו להתפשט המבוגרים פשוט לא יכלו להאמין למשמע אוזניהם , אולי שיקרו לנפשם וידעו את האמת , ואולי מכיוון שזוהי התכחשות ..

    השבמחק
  10. א. אמצעי שטיפת המוח שננקטו ע"י המשטר הנאצי כלפי הילדים :
    הילדים שחיו בגרמניה היו מושפעים מהמשטר הנאצי במידה רבה , בכל דרך שהיא .
    המשטר הנאצי סימל עבורם כוח ועוצמה רבה , מעיין אידיאל – רעיון נשגב .
    האמצעי העיקרי ביותר שבלט במיוחד בחיי הילדים בגרמניה , זהו בית הספר .
    בית הספר היווה לילדים מסגרת וכמו כן ערכים נאצים .
    אמצעי הפרסום ברדיו בעיתונים ובכל אמצעי דומה נעשו גם בבית הספר והשפיעו במידה רבה על הילדים שסבבו את האידיאל הנאצי.
    הילדים חונכו על ערכים נאצים , ובתי הספר העבירו מסרים לילדים שכללו את שיבוח הנאציזם וחיזוק ערכי המשטר הנאצי .
    המסרים כללו : דגלים של המפלגה בכל עבר , אמצעי פרסום שונים ( רדיו עיתונים שלטים וכדומה )
    מצעדים ממושכים , אסיפות המוניות ואפילו סוכריות לילדים שעוצבו במיוחד בצבעי המפלגה ( ע"פ התיאור של שמואל קלנר ).
    ישנם ילדים שבאים מבתים עם דעות אנטישמיות ולכן הילדים מושפעים גם מהוריהם .
    המשטר הנאצי והמפלגה הטמינו בילדים את ערכי המשטר הנאצי, כך שעם הילדים לא חונכו למשטר נאצי ודעות אנטישמיות בית הספר איפשר לכך .
    הגרמנים הבהירו בבתי הספר את ההבדל בין הגזעים השונים , וכמובן שציינו ושיבחו את הגזע הארי
    המשטר הנאצי בלט בכל מקום אפשרי , בבתי ספר , ברחובות , בחנויות ובבתים כך שלא היה אפשר להתעלם מהעובדות שהציבו תומכי המשטר הנאצי .

    ב. לדעתי המשטר הנאצי השתמש במערכת החינוך כאמצעי להטמעת האידיאולוגיה הנאצית מכיוון :
    - התלמידים האמינו בערכיהם של המורים וחונכו שזוהי הדרך הטובה ביותר בה הם יוכלו ללכת .
    - הילדים הם דור העתיד , רוב הסיכויים שהערכים שעל פיהם חונכו ישפיעו גם על הדור שבא אחריהם .
    - ישנו מעמד חברתי בכיתות השונות . כאשר רוב הילדים מתנהגים בדרך אחת מקובלת המבוססת ע"פ השקפות המשטר הנאצי סבור להניח כי שאר הילדים יושפעו מהם וילכו בדרך זו ללא התנגדות .
    - כאשר חלק נכבד מהקהילה ובניהם הילדים הולכים בדרך המשטר הנאצי , היהודים המיואשים שנותרו ילכו בדרך שחלק מהיהודים הולכים מתוך ייאוש . הם יפתחו ציפיות ותקוות להגיע למקום טוב יותר בעל ערכים טובים יותר .

    ג . היהודים בגרמניה לא האמינו שעומדת להתחולל השואה מכיוון
    היהודים היו תמימים מאד , הם האמינו בדרך מוסרית וחונכו שהיהדות היא דבר מקובל בקרב מדינות שונות . עד לפי שהאנטישמיות החלה , היהודים חיו כמו כל האזרחים השונים בארצות אירופה . הזכויות הטבעיות בין הגזעים והדתות היו שוות .
    היהודים חשבו שהאנטישמיות היא רק תקופה , כמו כל תקופה רעה או טובה החולפת ובאה .
    בנוסף הייתה להם מוגבלות בידע הרחב לא היה להם אמצעי תקשורת שונים , ולכן דבר זה הגביל אותם בידע שלהם . אף אחד לא האמין ולא חשש לרגע ששואה תתחולל .

    ד . אני לא מסכימה עם הביקורת שיש לאמיר דב על משפחתו מכיוון
    - אמיר דב כילד החי בתקופת השואה , האמין לכל דברי הנאצים , לכל ההצהרות והאיומים שלהם .
    המבוגרים היו יותר ריאלים , הם היו "מחוברים למציאות" ולכן לא האמינו גם במחשבות הכי גרועות שלהם שדבר כזה יכול להתרחש ולהתחולל .
    -היהודים האמינו שלכל האזרחים באירופה יש זכויות שוות מכיוון שזו הדרך שחונכו בה והם עצמם קיבלו זכויות שוות . הם חונכו לערכים ולשיוון .
    - גם כאשר השמועות התחילו להתפשט המבוגרים פשוט לא יכלו להאמין למשמע אוזניהם , אולי שיקרו לנפשם וידעו את האמת , ואולי מכיוון שזוהי התכחשות ..

    השבמחק
  11. א.1)בכל מקום דיברו על כך שהיהודים רעים ושצריך להשמיד אותם. ילדים רוב הפעמים מאמינים למה שאומרים להם.
    2)כימעט בכל מקום היו דגלים של הנאצים ואפילו על סוכריות. זה גורם לילדים להרגיש שייכים
    3) בכל עיתון וברדיו היו כתובים דברים רעים על יהודים

    2. לבית הספר יש השפעה גדולה מאוד על ילדים קטנים. חלק מהילדים חושבים שכל מה שאומרים להם בבית הספר הוא נכון ושהם צריכים לקיים את זה.

    3. המישפחות לא האמינו בגלל שהם גרו שם כבר דורות והיה להם טוב שם. הם לא חשבו בכלל שפיתאום יקרה דבר כזה.

    4. אני לא מסכימה עם מה שהוא אמר על מישפחתו
    זה קשה לקלוט דבר כזה, זה ממש לא פשוט. הם לא האמינו שזה יקרה להם הם חיו במקום שנים וזה ממש לא היה להם הגיוני שזה יקרה
    זה שהם לא קלטו את זה ממש לא עושה אותם מוגבלים
    אולי הם גם לא רצו להאמין שזה קורה אז הם אמרו לא זה לא קורה.

    יעל בר-ניר כיתה ט2

    השבמחק
  12. הומוניסטיקה

    דף עבודה לשיעור "האידיאולוגיה הנאצית והיחס ליהודי גרמניה"

    א. שטיפת המוח המוחלטת ששמואל מספר עלייה התבצעה בכמה דרכים ורבות מהם משכו את תשומת הלב של הילד הקטן-
    הדגלים האדומים עם צלב הקרס שהשתלשלו מגג הבניין המדים החומים קולו של היטלר שבקע מכל רדיו.
    גם בשיעורי ספורט דרשו מהם בתור "חימום" ללכת סביב האולם, להושיט ידיים מעלה ולצעוק "הייל היטלר".
    אפילו הסוכריות התחילו להיות צבועות בצבעי הדגל: סוכרייה אדומה, לבן באמצע ועל הלבן צלב הקרס השחור.

    ב. המשטר הנאצי השתמש במערכת החינוך כדי להטביע את הנאציות כי הם יודעים שכל ילד שייראה דברים בעלי כוח ועוצמה יחשוב שזה מרשים, לא משנה אפילו אם הדברים האלה דוגלים בלהשמיד אותו ואת עמו.

    ג. אמיר דב חושב שהיהודים לא הבינו שעומדת להיות שואה בגלל שהם גרו במקומות האלה דורות והראייה שלהם והחשיבה שלהם הייתה מוגבלת. הם כאילו חשבו בדרך אחת, ולא יכלו להסתכל על זה ממבט אחר ועל להגיע למסקנות.

    ד. אני לא מסכימה עם מה שאמיר חושב בגלל שהוא לא יכול לשפוט איך המשפחה חשבה כי הם היו במצב של לחץ וחשיבה אחרת.

    ענבר סיבוני כיתה ט5

    השבמחק