יום רביעי, 7 באוקטובר 2009

דף עבודה לשיעור "פריצתה של מלחמת העולם השניה, כיבושה של פולין והקמת הגטאות"

ההוראה לענידת טלאי צהוב

"יומני היקר, היום ניתנה פקודה, שמהיום והלאה חייבים כל היהודים לשאת טלאי צהוב בצורת כוכב. פגשתי אנשים העונדים טלאי צהוב. הם נראו מדוכאים והלכו בראש מורכן."
מתוך: היימן א.,
יומנה של אווה היימן, יד ושם, ירושלים, 1964 , עמ' 59-60.

"סירבתי לצאת מהבית. אני לא מוכנה לענוד טלאי צהוב! לא אופיע בפומבי עם אות קלון יהודי! אני לא מוכנה שיראו אותי עם הדבר הנורא הזה. אם מישהו מבני כיתתי יראה אותי, אני אמות! חשתי פגועה וכועסת על ששמו אותי למשל-ולשנינה, כדי להבליט ולהשפיל אותי. יהודיה או פושעת, מה ההבדל? האם יש הבדל בכוונות שלהם? האם יש הבדל בבושה ובחוסר ישע שאני חשה? חדלתי להיות יצור אנושי, והפכתי לחפץ" (ליוויה, בת 12, הונגריה).

שאלות - העתיקו את השאלות בדף זה לחלון בתגובה וענו על השאלות

שם התלמיד/ה ____________

כתובת דואר אלקטרוני:

  1. ע"פ העדויות, כיצד השפיעה הגזרה של ענידת טלאי צהוב על תחושותיהם של הילדים?
  2. מהי כוונתה של הילדה ליוויה כאשר היא אומרת: "חדלתי להיות יצור אנושי, והפכתי לחפץ"?
  3. מדוע לדעתכם חייבו הנאצים את היהודים לענוד טלאי צהוב?

מידע: לא היה קושי לזהות את רוב היהודים בפולין בשל לבושם, ושפת דיבורם (דיברו בשפת היידיש). לעומתם, היו יהודים שנטמעו בחברה הפולנית והיה קשה יותר לזהותם ע"פ המראה החיצוני.

החרמת הרכוש

" 7 באפריל 1944 היום באו בשביל האופניים שלי. כמעט שגרמתי לתקלה גדולה. יודע אתה, יומני הקטן, מזה בלבד שהשוטרים נכנסו לבית, נבהלתי באופן מחריד. יודעת אני כי השוטרים מביאים עתה רק צרות אתם, בכל מקום שהם נכנסים... ובכן, יומני הקטן, התנפלתי על הארץ ומלמטה חיבקתי את הגלגל האחורי של האופנים שלי וצעקתי כל מיני דברים אל השוטרים: "שתתביישו לקחת אופניים של ילדה! הרי זה מעשה גנבה!" שנה ומחצה אספנו את הכספים לקניית האופניים[...] שוטר אחד היה מרוגז מאוד - הוא אמר: "רק זה צריך עוד, שילדה יהודית תעשה קומדיה שכזאת כשלוקחים אופניים שלה. שום צאצא של יהודים לא מגיע לו עוד שיחזיק באופניים. גם לחם לא מגיע להם ליהודים, שלא יזללו את הכל, אלא יניחו לפיותיהם של החיילים". יכול אתה לתאר לך, יומני הקטן, מה הרגשתי כשאמרו לי זאת לתוך הפנים". מתוך: היימן א., יומנה של אווה היימן, יד ושם, ירושלים, 1964 , עמ' 59-60.
שאלה
4) שוד האופניים, שנעשה ע"י השוטרים היה משמעותי עבור אווה לא רק משום שנלקח ממנה חפץ יקר, היו למעשה גם משמעויות נוספות וקשות יותר. הסבירו מדוע הגיבה אווה תגובה קשה כל־כך ללקיחת האופניים?

הכליאה בתוך גטו וחיי היומיום בגטו

"את כל היהודים העבירו לאזור אחר בעיר, שבו הקימו גטו מוקף גדרות. לא יכולנו להעביר הרבה דברים כי את המכונית של אבא החרימו ונשאנו בעצמנו את החפצים."
(מיכאל)
מתוך: מורגנשטרן נ. ושגיא כ.,
ילדים מבוגרים, יד ושם, ירושלים 1996, עמ' 49.

גטו ורשה – פולין (מתוך עדותה של ינינה זמיאן , ,VD 98 ארכיון יד ושם)

בדירה של 5 חדרים יכלו לגור עד ל 40- איש , אז תתאר לך בבוקר תור לבית שימוש , או מקום במטבח . איזה מריבות היו בין אנשים .

עוד בהתחלה היה מה לבשל , מתי לבשל , ואיך . בישול לא היה על הגז , אלא על עצים ועל

פחמים למי שעוד היה . זה לוקח זמן , אז היו מקרים שאנשים עזבו את הדירה מכיוון שלא

יכלו לחיות עם אנשים אחרים .

מה עושים בתקופה זו בחור ובחורה אם רוצים להיפגש ? בלי אבא , אמא , ומשפחה , ויש לזכור שיש גם שעת עוצר בשבע וחצי . יש רק מקום אחד שאפשר להיפגש בו , וזה חדר

מדרגות .

שם הם ישבו והתנשקו או ודיברו , שאף אחד לא ישמע , כי אפילו במטבח היה תמיד מישהו

לן , זה היה מקום לרומנטיקה ."

"בגטוהיו לי חברים וחברות והייתי מאוד פעילה. היה שם קומיטאט [מועצה] של ועד הבית , ועד נשים , ועד הנוער וועד הילדים . לילדים עשו בחצר מגרש לכדורגל והיינו פעילים מאוד ,הסביבה היתה נחמדה ופגשתי שם איזה בחור שהואאומנם היו בעיות , לדוגמא האוכל ,לנו כבר לא היה אז כבר כסף וקיבלנו עזרה . היו בתי מטבח ליהודים , …

היתה לי חברה והגיעו הדברים עד כדי כך שהיה שם גג מרעפים ועל הגג הזה אנחנו בקיץ

היינו שוכבים ומשתזפים .

היו לנו ערבים של משחקים וערבים של נשפים , כל נשף כזה היה בשביל לאסוף כסף לבתי

יתומים , למשל בית היתומים של קורצ'אק היה מולנואו לפליטים . אבל היו נשפים . ואנחנו חיברנו שירים לנשפים האלה .

היתה גם ספריה . כל דייר נתן את כל הספרים שהיו לו יכולת לקחת ספרים , כי הגרמנים סגרו את כל בתי המסחר לספרים ואת הספריות בהשאלה של היהודים .

אני זוכרת שמישהו התאבד , זרק את עצמו מאיזה קומה חמישית ואז אמרו שכשנופלת כיכר

לחם מקומה חמישית אז כולם רצים לתפוס אותה , אבל כשנופל אדם אף אחד לא שם לב ."

שאלות:

4) ינינה מתארת את מציאות קשה של חיים במחסור, כמה משפחות מתגוררות בצפיפות באותה דירה, נאלצות להתחלק ביניהן בכל. התנאים הללו גרמו למריבות וסכסוכים בין המשפחות ובתוכן. מהמשפטים האחרונים בעדות אנו למדים, שהיו גם מקרים קיצוניים של כהות חושים וחוסר רגישות לחיי אדם.

למרות מציאות החיים הקשה, מזהים בעדותה גם אלמנטים של "חיים נורמאליים", במיוחד בשגרת חייהם של הילדים.

א) ציינו את הביטויים "לחיים נורמאליים" המופעים בעדות.

ב) האם לדעתכם לילדים היה קל יותר להסתגל למציאות החדשה בגטו?

הדרכה: כתבו את תשובתכם בצורת טיעון, כלומר: טענה + נימוקים (לפחות 2). בנוסף, רשמו נימוק אחד, שישמש מישהו שיש לו דעה הפוכה משלכם.

הטענה שלי:

נימוק 1:

נימוק 2:

19 תגובות:

  1. 1.ע"פ העדויות, כיצד השפיעה הגזרה של ענידת טלאי צהוב על תחושותיהם של הילדים?
    2.מהי כוונתה של הילדה ליוויה כאשר היא אומרת: "חדלתי להיות יצור אנושי, והפכתי לחפץ"?
    3.מדוע לדעתכם חייבו הנאצים את היהודים לענוד טלאי צהוב?
    4) שוד האופניים, שנעשה ע"י השוטרים היה משמעותי עבור אווה לא רק משום שנלקח ממנה חפץ יקר, היו למעשה גם משמעויות נוספות וקשות יותר. הסבירו מדוע הגיבה אווה תגובה קשה כל־כך ללקיחת האופניים?
    א) ציינו את הביטויים "לחיים נורמאליים" המופעים בעדות.

    ב) האם לדעתכם לילדים היה קל יותר להסתגל למציאות החדשה בגטו?
    תשובות:
    1. הגזירה של ענידת טלאי צהוב השפיעה על תחושותיהם של הילדים בכך ש:
    א.הילדים הרגישו מושפלים, מדוכאים, וכמובן עצובים וכועסים, העובדה שהילדים הוכרחו ללבוש טלאי צהוב גרמה להם להיות בולטים יותר מאחרים מה שגרם לילדים להרגיש שהם לא בסדר ושמנסים להשפילם.
    ב. הם הרגישו לא אנושיים, כמו חפצים, מה שלפי דעתי שינה את תפיסת העולם שלהם כי עם אדם מרגיש שחדל להיות יצור אנושי זה אומר שמשהו בו השתנה.
    2. לפי דעתי כוונתה של הילדה לידיה כשהיא אומרת שחדלה להיות יצור אנושי והפכה לחפץ היא:
    לידיה חושבת שהעובדה שהיא מחוייבת ללבוש טלאי צהוב גורמת לה להפוך ממשהו אנושי למשהו לא אנושי, היא רוצה לומר שהיא איבדה מן האנושיות שלה והתפיסה שלה לגבי איך דברים אמורים להראות השתנתה לגמרי.
    3. לפי דעתי הנאצים הכריחו את היהודים לענוד טלאי צהוב כדאי:
    א.להבדיל אותם משאר האנשים, עם לדוגמה ילכו יהודים וגרמנים ברחוב אז שיוכלו לדעת מי הוא הגרמני ומי הוא היהודי כי ליהודים לא היו זכויות שוות לשאר האנשים.
    ב. שליהודים תהיה הרגשה שמשהו לא בסדר איתם כי הם צריכים להיות יותר בולטים מן השאר, וכך בעצם ישלימו עם העובדה שמחסלים אותם.
    4. אווה הגיבה תגובה קשה כל כך ללקיחת האופניים כי:
    לפי דעתי היא הבינה שהשוטר לא מתייחס אליה כשוות ערך אליו, אלא מתיחס אליה כילדה יהודייה שהאופניים בכלל לא הגיעו לה מלכחילה רק כי הייתה יהודייה, לפי דעתי באותו רגע הבינה מהי גזענות.
    4. א. הביטויים לחיים נורמאליים המופיעים בעדות הם:1."מה עושים בתקופה זו בחור ובחורה אם רוצים להיפגש ? בלי אבא , אמא , ומשפחה , ויש לזכור שיש גם שעת עוצר בשבע וחצי . יש רק מקום אחד שאפשר להיפגש בו , וזה חדר

    מדרגות .

    שם הם ישבו והתנשקו או ודיברו , שאף אחד לא ישמע , כי אפילו במטבח היה תמיד מישהו

    לן , זה היה מקום לרומנטיקה ."

    2."היו לי חברים וחברות והייתי מאוד פעילה. היה שם קומיטאט [מועצה] של ועד הבית , ועד נשים , ועד הנוער וועד הילדים . לילדים עשו בחצר מגרש לכדורגל ו … היינו פעילים מאוד ,הסביבה היתה נחמדה"
    3."היו לנו ערבים של משחקים וערבים של נשפים"
    4."היתה גם ספריה . כל דייר נתן את כל הספרים שהיו לו"
    ב.לדעתי לחלק מן הילדים היה קל להסתגל לחיים בגטו ולחלק היה קשה כי:
    יש ילדים שמסוגלים להתמודד עם שינויים כאלה גדולים בחייהם מצד שני יש ילדים שהרבה יותר קשה להם. זה גם תלוי בגיל לפי דעתי לילדים גדולים יותר קל להתמודד עם רעב ומחלות לעומת ילדים קטנים שיותר קשה להם.

    תומר מלניצר ט2
    MALAZYAA@GMAIL.COM

    השבמחק
  2. אופק שטקל OfeKKinG@walla.Com
    1} תחושותיהם של הילדים בעודם עונדים את הטלאי הצהוב היו בושה רבה שהם היו צריכים להיות עם טלאי צהוב שונים מהגרמנים, והיו כאלה שאפילו אמרו שהם לא רוצים לצאת מהבית מרוב בושה.
    2}כוונתה של הילדה באותה עדות בכך שהם הפכו להיות חפץ היא שכולם הסתכלו עליה בצורה מוזרה כאילו היא מצורעת ב"מחלה" שקוראים לה יהודים, וגם בכך שלקחו לה את כל הצרכים והרצונות שלה והיא כבר לא הרגישה כמו אדם רגיל שיש לו רצונות אלא הוא צריך לעשות הכל כמו רובוט.
    3} לפי דעתי , הנאצים חייבו את היהודים ללבוש טלאי צהוב על חולצתם מכיוון שהם רצו לגרום להם להרגיש שונים ומנודים ולחיות בבושה שהם יהודים ולא כמו הגרמנים שהם כביכול יותר טובים מהם, ויותר איכותיים מהם.

    אופק שטקל ט/3

    השבמחק
  3. שחר וקנין .shahar7412369@walla.com

    1. ע"פ העדויות, כיצד השפיעה הגזרה של ענידת טלאי צהוב על תחושותיהם של הילדים?
    2. מהי כוונתה של הילדה ליוויה כאשר היא אומרת: "חדלתי להיות יצור אנושי, והפכתי לחפץ"?
    3. מדוע לדעתכם חייבו הנאצים את היהודים לענוד טלאי צהוב?
    תשובות .
    1. תחושותיהם של הילדים הייתה נוראה הם לא כל כך ידעו מה יש מסביבם הם חשבו מה יגידו להם איך יחשבו עליהם ילדים מהכיתה עם זה יפה הוא לא יפה אבל הילדים לא הבינו את המצב שהם היו בו.

    2. לפי דעתי , הילדה מתכוונת שהיא אומרת : חדלתי להיות יצור אנושי והפכתי לחפץ
    היא מתכוונת שהיא לא עושה כבר מה שהיא רוצה אומרים לה מה לעשות היא כבר לא בנאדם היא חפץ של הנאצים .

    3.לדעתי הם חייבו אותם לענוד את הטלאי הצהוב כדאי שיזהו אותם כדי שיראו שהם חיים בבושה בסבל.


    שחר וקנין

    השבמחק
  4. שם התלמידה - שי מנדיל
    כתובת דואר אלקטרוני – shaymandil123@walla.com
    1. ע"פ העדויות, כיצד השפיעה הגזרה של ענידת טלאי צהוב על תחושותיהם של הילדים?
    2. מהי כוונתה של הילדה ליוויה כאשר היא אומרת: "חדלתי להיות יצור אנושי, והפכתי לחפץ"?
    3. מדוע לדעתכם חייבו הנאצים את היהודים לענוד טלאי צהוב?
    תשובות :
    1 . ענידת הטלאי גרמה לילדים להרגיש בושה , עלבון , דיכאון , הם פחדו לצאת מהבית ושחברים שלהם מהכיתה יראו שהם יהודים כאילו זה דבר רע הם הרגישו השפלה רבה פגיעה וכעס .
    2. לדעתי כוונתה של הילדה היא שאין לה זכות להיות יהודיה שהיא צריכה להתבייש בזה שהיא יהודיה
    3. לדעתי הנאצים חייבו את היהודים לענוד טלאי בשביל שהיהודים ירגישו השפלה , שאנשים שיראו אותם יוכלו להציק להם ולצחוק עליהם .
    ענידת הטלאי הוא דבר לא נעים גורם לך להרגיש רע בגלל הדת והאמונה שלך .
    גורם לבושה לכעס היהודים הרגישו לא רצויים .

    השבמחק
  5. שם התלמיד/ה: איילת פטאל
    כתובת דואר אלקטרוני: ayelet_271@walla.com
    1.ע"פ העדויות, כיצד השפיעה הגזרה של ענידת טלאי צהוב על תחושותיהם של הילדים? הגזרה של ענידת טלאי צהוב השפיעה על תחושותיהם של הילדים בכך שהם חשו שמבליטים ומשפילים אותם , התנהגו אליהם כחפץ ולא כבני אדם .
    2.מהי כוונתה של הילדה ליוויה כאשר היא אומרת: "חדלתי להיות יצור אנושי, והפכתי לחפץ"? כוונתה היא שהיא לא מחליטה מה היא לובשת אלא מחליטים בשבילה מה לענוד, כדי להבליט ולהשפיל אותה מול כל בני כיתתה .
    3.מדוע לדעתכם חייבו הנאצים את היהודים לענוד טלאי צהוב? לדעתי, הנאצים חייבו את היהודים לענוד טלאי צהוב כדי להבליט אותם מהנאצים, שיחושו אחרים ומושפלים ושאינם חלק מהעם ה" טוב" (יימח שמם) שהוא הגרמנים .

    השבמחק
  6. שם התלמיד/ה: עדן דודו
    כתובת דואר אלקטרוני:edudu9@Walla.com
    1. ע"פ העדויות, כיצד השפיעה הגזרה של ענידת טלאי צהוב על תחושותיהם של הילדים?
    2. מהי כוונתה של הילדה ליוויה כאשר היא אומרת: "חדלתי להיות יצור אנושי, והפכתי לחפץ"?
    3. מדוע לדעתכם חייבו הנאצים את היהודים לענוד טלאי צהוב?
    תשובות:
    1. ע''פ העדויות הגזרה של ענידת טלאי צהוב על תחושותיהם של הילדים היא: תחושב רעה מעצבנת וגורמת להם לבושה כמו הילדה מהיומן אווה שרואים שהיא התביישה לצאת מהבית והרגישה מבוכה מה יחשבו עלייה בבית הספר ובכלל וזה גרם לה ולכל הילדים להרגיש כמו פושעים שעשו משהו רע.
    2. כוונתה במשפט "חדלתי להיות יצור אנושי, והפכתי לחפץ" היא :שהיא מתכוונת שהיא הפכה להיות מילדה רגילה ויצור רגיל לחפץ שאין בו כלל ערך או משהו חשוב והיא התכוונה שממשהו אמיתי וחופשי שיכול לעשות מה שבא לו מבלי להתבייש או להיות במבוכה להפוך לחפץ שלא יכול לעשות כלום ושולטים עליו.
    3. לפי דעתי הנאצים חייבו את היהודים לענוד טלאי צהוב מכיוון שהם רצו לגרום לכך שיהיה הפליות והבדל בין איש רגיל לבין יהודי ובשביל שאנשים יוכלו לזהות יהודים וגם כדאי לגרום ליהודים מבוכה ובושה וכדאי להבדיל את היהודים משאר האנשים.

    עדן דודו

    השבמחק
  7. שם התלמיד/ה חן פרנסה

    כתובת דואר אלקטרוני:chen2236@walla.com

    ע"פ העדויות, כיצד השפיעה הגזרה של ענידת טלאי צהוב על תחושותיהם של הילדים?
    ע"פ העדויות הגזרה של ענידת טלאי צהוב השפיעה על תחושותיהם של הילדים בכך שהם פחדו לעבור השפלות מצד ילדים אחרים-לא יהודים, הם השוו את עצמם לפושעים, הם ראו את הטלאי הצהוב כאות קלון והתייחסו אליו כדבר הכי גרוע שיכל לקרות להם, הם הרגישו בושה וחוסר ישע והשוו את עצמם אפילו גם לחפצים.
    מהי כוונתה של הילדה ליוויה כאשר היא אומרת: "חדלתי להיות יצור אנושי, והפכתי לחפץ"?
    כאשר ליוויה אומרת "חדלתי להיות יצור אנושי, והפכתי לחפץ" היא מתכוונת לכך שהיא כאילו
    דוממת – אף אחד לא מתייחס לרגשות שלה או אליה, מחליטים עליה.
    ליוויה משווה את עצמה לחפץ – משהו שאין לו חשיבות רבה בעייני בני-אדם.
    מדוע לדעתכם חייבו הנאצים את היהודים לענוד טלאי צהוב?
    לדעתי חייבו הנאצים את היהודים לענוד טלאי צהוב על-מנת שיזהו אותם וידעו את מי להשפיל, על מנת שיהיה משהו משותף לכל היהודים .

    השבמחק
  8. שם התלמיד/ה קארין אלישר המלכה
    כתובת דואר אלקטרוני:karinii53@walla/com
    1. ע"פ העדויות, כיצד השפיעה הגזרה של ענידת טלאי צהוב על תחושותיהם של הילדים? ענידת הטלאי הצהוב השפיע על הילדים בכך שהם חשבו שמייחדים אותם מהחברה , שרוצים להבליט אותם ושלהם יש זכויות אחרות לא כמו כולם . הם הרגישו מושפלים ומבולבלים כמו האם הם צריכים להתבייש בכך שהם יהודים .
    2. מהי כוונתה של הילדה ליוויה כאשר היא אומרת: "חדלתי להיות יצור אנושי, והפכתי לחפץ"? כוונתה של הילדה כאשר היא אומרת את המשפט הזה הוא שגורמים אחרים ( נאצים ) מחליטים עליה , מה ללבוש ומה לעשות . היא לא מבינה למה צריך להבדיל אותה מבני כיתתה ולמה היא יוצאת דופן . היא לא רצתה להיות מושפלת ולכן הרגישה כאילו מתייחסים אליה כחפץ ולא כבן אדם , היא מרגישה שאפילו את הזכות לבחור מה ללבוש היא איבדה , זכות מינימאלית .
    3. מדוע לדעתכם חייבו הנאצים את היהודים לענוד טלאי צהוב? הנאצים חייבו את היהודים לענוד טלאי צהוב מכיוון שרצו להבדיל אותם מהחברה . הם טענו שיהודים הם במעמד הרבה יותר נמוך מהגרמנים וכולם צרכים לדעת מזה . הם רצו לבייש אותם ולהבליט אותם מהחברה . להשפיל אותם עד הסוף .

    השבמחק
  9. יובל מזרחי
    tcpi@walla.co.il

    1.ע"פ העדויות, כיצד השפיעה הגזרה של ענידת טלאי צהוב על תחושותיהם של הילדים?
    הילדים נפגעו מאוד מהחלטה זו הם חשבו שהם חפצים ולא העזו להראות את עצמם בפומבי, כאשר הם עונדים את הטלאי הצהוב.

    2.מהי כוונתה של הילדה ליוויה כאשר היא אומרת: "חדלתי להיות יצור אנושי, והפכתי לחפץ"?
    כוונתה של ליוויה, כאשר היא אומרת "חדלתי להיות יצור אנושי, והפכתי לחפץ", כיוון שהיא חושבת שהנאצים לא מתייחסים אילהם כאל אנשים אלה כחפצים שאפשר לעשות בהם כל מה שרוצים.

    3.מדוע לדעתכם חייבו הנאצים את היהודים לענוד טלאי צהוב?
    הנאצים חייבו את היהודים לענוד טלאי צהוב כדי להבדיל אותם משאר העמים.

    4.שוד האופניים, שנעשה ע"י השוטרים היה משמעותי עבור אווה לא רק משום שנלקח ממנה חפץ יקר, היו למעשה גם משמעויות נוספות וקשות יותר. הסבירו מדוע הגיבה אווה תגובה קשה כל־כך ללקיחת האופניים?
    האפניים היו חשובים לה, כיוון האפניים היו חלק מהחפצים היחידים שלה, הם עלו למשפחתה הרבה כסף.\

    5.ציינו את הביטויים "לחיים נורמאליים" המופעים בעדות.
    חיים נורמאלים פרושם חיים מחוץ לגטו בלי נאצים ובלי תחושה של פלד בכל מקום.

    6.האם לדעתכם לילדים היה קל יותר להסתגל למציאות החדשה בגטו?
    לפי דעתי לילדים היה קשה לעבור לחיים בגטו, כיוון שהם לא היו רגילים לגור במחסור ובצפיפות.

    השבמחק
  10. יעל בר-ניר
    Yael_bn@walla.com
    1. הילדים שהיו צריכים לשאת טלאי צהוב היו מאוד מדוכאים והם התביישו שהם צריכים לשאת אותו. הילדים היהודים לא רצו לצאת מהבית הם נפגעו מכך שהם צריכים לשאת את הטלאי הצהוב , הם לא הרגישו יותר הבדל בינם לבין פושעים, הם הרגישו שמתייחסים אליהם כאל חפץ ולא כבני אדם, כבר לא היו להם זכויות של בני אדם.

    3. לפי דעתי הנאצים רצו שכל מי שרואה יהודי ידע שהוא יהודי. הם רצו שהיהודים יבלטו ויתביישו בעצמם, שלא ירצו לצאת מהבית , שיתחרטו שהם יצאו מהבית או בכלל שהם יהודים.
    4. ללקיחות האופניים הייתה תגובה מאוד קשה בגלל העיקרון. עצם זה שהם לוקחים לילדה קטנה שלא עשתה להם כלום משהו לא משנה מה ולילדה אחרת לא יהודיה הם משאירים ונותנים לה מה שהיא רוצה וכמה חופש שהיא צריכה זה מעשה נורא.
    המעשה הזה של השוטרים ומה שהם אמרו לה מוכיחים שלכל היהודים לא מגיע כלום, לא מגיע להם לקבל שוב דבר בגלל שהם יהודים, אפילו את הזכויות הכי אנושיות ופשוטות.

    השבמחק
  11. שם:איתי קווטינסקי
    כיתה:ט'1
    דוא"ל:itaaay@gmail.com
    תשובות לשאלות:
    1)ע"פ העדויות ענידת הטלאי הצהוב השפיעה על תחושותיהם של האנשים בזה שכל אחד שהיה עונד טלאי צהוב היה הולך בראש מורכן והיה מדוכא.
    2)ליווה מתכוונת לזה שהנאצים באותה תקופה ההתייחסות כלפי אנשים הייתה כמו אל חפץ ולא כמו בן אדם ז"א שהם התייחסו אל היהודים איך שהם רוצים ובעצם כמו אל חפץ.
    3)הנאצים חייבו את האנשים לענוד טלאי צהוב ,מפני שהם רצו לזהות את כל מי שיהודי בגטו כי היו אנשים אשר ראו אותם לא ידעו לפי המראה שלהם אם הם יהודים או לא לכן הם שמו משהו כדי לזהותם.

    השבמחק
  12. 1. בקטעי העדות מתואר שילדים יהודים הרגישו בושה לצאת מהבית עם טלאי צהוב ונרתעו מהמחשבה שתלמידים בכיתתם ידעו שהם יהודים. הידיעה שצריך לסמן, לבודד אותם ולוודא שכולם ידעו שהם יהודים, גרמה להם להאמין ולהתרגל למחשבה שהם בזויים ושהם אכן שייכים לגזע נחות.

    2. הילדה הרגישה שכאשר מסמנים אותה בטלאי צהוב בעצם הופכים את ההתייחסות אליה כמו התייחסות לחפץ שמגדירים את מאפייניו, כפי שנהוג לסמן חפצים על מנת שאנשים ידעו מהו טיב החפצים ומהן תכונותיהם.

    3. הנאצים חייבו את היהודים לענוד טלאי צהוב כדי שיוכלו לזהות את כל היהודים, גם את אלה שהיה קשה יותר להבחין בכך לפי המראה החיצוני שלהם.
    לפי האידיאולוגיה הנאצית, היהודים הם גזע נחות וצריך להרחיק אותם מהגזע הארי. לכן הנאצים חשבו שחשוב לסמל את כל היהודים ובכך "להזהיר" את שאר האוכלוסייה.
    סיבה נוספת היא רצון להשפיל את היהודים ולגרום להם להרגיש בושה על כך שהם יהודים. הסימון בטלאי צהוב הבדיל אותם לרעה לעומת שאר האוכלוסייה, דבר שנועד לבזות ולבייש אותם.

    אפרת כהן, כיתה ט/2.
    efrat53@hotmail.com

    השבמחק
  13. 1. ע"פ העדויות, כיצד השפיעה הגזרה של ענידת טלאי צהוב על תחושותיהם של הילדים?

    הילדים הרגישו מושפלים אל מול הגרמנים. הם היו מדוכאים ומבוישים מהעובדה שהיו צריכים להבליט אותם ולסמן אותם מן השאר.

    2. מהי כוונתה של הילדה ליוויה כאשר היא אומרת: "חדלתי להיות יצור אנושי, והפכתי לחפץ"?

    הילדה ליוויה מתכוונת שהם, הילדים בתקופת השואה הפכו לחיות כמו חפצים, זאת אומרת שכבר אין להם את זכויות הבסיס שצריכות להיות לבני אדם, ושהיו לילדים הגרמנים.
    הילדים הגרמנים השפילו אותם וגרמו להם לחוש כאילו הם אינם בני אדם.

    3.מדוע לדעתכם חייבו הנאצים את היהודים לענוד טלאי צהוב?

    הנאצים חייבו את היהודים לתלות תלאי צהוב, מפני שרצו להבדיל אותם משאר האנשים. הגרמנים ידעו להבדיל בין יהודים לגרמנים, אך היו גם יהודים שנראו בדיוק כמוהם.
    הגרמנים לא נתנו ליהודים להיכנס למקומות ציבוריים, והתלאי הצהוב עזר להם לזהות אותם.

    עדי דבדה

    השבמחק
  14. שם התלמיד/ה ______יובל הרוניאן______

    כתובת דואר אלקטרוני:aroniany@aol.com


    ע"פ העדויות, כיצד השפיעה הגזרה של ענידת טלאי צהוב על תחושותיהם של הילדים?
    - ענידת הטלאי הצהוב השפיעה על הילדים בכך שהם הרגישו מנודים ושלא מתיחסים אליהם כמו בני אדם.
    מהי כוונתה של הילדה ליוויה כאשר היא אומרת: "חדלתי להיות יצור אנושי, והפכתי לחפץ"?
    - כוונת הילדה היא שההתיחסות של הנאצים ובכלל הגרמנים הייתה כלכך לא הוגנת ורעה אליהם עד שהתייחסה אליהם כמו חפצים או חיות.
    מדוע לדעתכם חייבו הנאצים את היהודים לענוד טלאי צהוב?
    - הנאצים חייבו את היהודים לענוד את הטלאי הצהוב כדי להבדיל בין גרמני רגיל לבין יהודי וגם כדי לתת להם הרגשה שהם לא חלק מהחברה והם מנודים ממנה.

    מידע: לא היה קושי לזהות את רוב היהודים בפולין בשל לבושם, ושפת דיבורם (דיברו בשפת היידיש). לעומתם, היו יהודים שנטמעו בחברה הפולנית והיה קשה יותר לזהותם ע"פ המראה החיצוני.

    שאלה
    4) שוד האופניים, שנעשה ע"י השוטרים היה משמעותי עבור אווה לא רק משום שנלקח ממנה חפץ יקר, היו למעשה גם משמעויות נוספות וקשות יותר. הסבירו מדוע הגיבה אווה תגובה קשה כל־כך ללקיחת האופניים?
    - אווה הגיבה ללקיחת האופניים שלה בצורה קשה מכיוון שהיא הרגישה חסרת אונים אל מול השוטרים שאמורים להגן על האנשים ולא לגנוב מהם ולהשפיל אותם.

    שאלות:

    4) ינינה מתארת את מציאות קשה של חיים במחסור, כמה משפחות מתגוררות בצפיפות באותה דירה, נאלצות להתחלק ביניהן בכל. התנאים הללו גרמו למריבות וסכסוכים בין המשפחות ובתוכן. מהמשפטים האחרונים בעדות אנו למדים, שהיו גם מקרים קיצוניים של כהות חושים וחוסר רגישות לחיי אדם.

    למרות מציאות החיים הקשה, מזהים בעדותה גם אלמנטים של "חיים נורמאליים", במיוחד בשגרת חייהם של הילדים.

    א) ציינו את הביטויים "לחיים נורמאליים" המופעים בעדות.
    - הביטויים לחיים נורמלים הם:
    אהבה בין חבר וחברה - זה שבחדר המדרגות בחורים ובחורות התנשקו מראה על כך שהם חיו מבחינה זו חיים נורמלים
    ערבים של משחק ונשפים - דברים המתקיימים גם בחיים נורמליים
    ניהול מועצה
    ביקור בספרייה


    ב) האם לדעתכם לילדים היה קל יותר להסתגל למציאות החדשה בגטו?
    הדרכה: כתבו את תשובתכם בצורת טיעון, כלומר: טענה + נימוקים (לפחות 2). בנוסף, רשמו נימוק אחד, שישמש מישהו שיש לו דעה הפוכה משלכם.

    הטענה שלי: לילדים היה יותר קל להסתגל למציאות החדשה לגטו מכיו ש:
    נימוק 1: הייתה בגטו חברה של ילדים שניהלו ערבי משחק ונשפים כדי להתגבש ביחד ודבר זה עזר לילדים מאשר למבוגרים להסתגל.

    נימוק 2:

    המבוגרים היו עסוקים יותר בענייני האכלוס והכלכלה כלומר המבוגרים לרוב רבו אחד עם השני על אוכל או מקום ולילדים לא היה כל קשר לזה.

    השבמחק
  15. תשובות :
    1.ע"פ האימרות שנאמרו הייתה החובה לענוד טלאי צהוב זוועטית ממבט עיינהם של הילדים באותה התקופה.
    הם אנים היו מוכנים שיראו אותם בפומבי עם הטלאי הצהוב.
    הילדים באותה התקופה חשו מושפלים והרגישו שכל שאר הילדים רוצים להוציאם מין הקבוצה החברתית.
    יש ילדים ששמו לב לכך שגם המבוגרים הלכו אם ראש מורכן והרגישו אף הם מושפלים.
    2.לפי דעתי ליוויה התכוונה בדבריה שהיא לא מרגיש שמתייחסים אליה כמו אל בת אדם אלה כמו יצור רע כמו בובה שאפשר להשפילה בלי כל רחמים.
    היא חשה שאין היא עצמה יצור אנושי אלה יצור בלי כל רגשות ואי-אפשר להעריכה כאותו האדם שהיתה לפני עליית הנאציזם לשילטון.
    3.לפי דעתי חייבו הנאצים את היהודים לענוד טלאי צהוב מכמה סיבות.
    הסיבה הראשונה שבגללה היו היהודים צריכים לענוד את הטלאי הצהוב הייתה הצורך להבדיל מי הוא יהודי מהגזע הנחות ביותר ומי הוא ארי מהגזע ה'כי' טוב.
    הסיבה השניה שלשמה נדרשו לענוד היהודים את הטלאי הצהוב היא הרצון הנאצי להשפיל את היהודים בכך 'שסימנו' אותם כביכול כגזע הנחות, היהודים נשאו השפלה רבה בשל רצון הנאצים.
    4.לפי דעתי אווה הגיבה בצורה כ"כ חריפה על מעשה גניבה זה משום שידעה שהחיילים מביאם עימם "רק צרות" אווה הגיבה בצורה כזו בגגל שחסחה שנה וחצי כסף על מנת לקנות אופניים אלו, ומשום ש אהבה אותם מאוד.
    לפי דעתי אווה הגיבה בצורה כזו גם בגגל היתייחסות הנאצים לה ולמשפחתה כמו אל סתם עוד יצורים מזיקים וחסרי כל רגשות שחייבים להיפתר מהם.
    אבישג פחימה ט'3.
    avishag_pa@walla.com

    השבמחק
  16. שחר עדן – shahar_eden0@walla.com
    1) ענידת הטלאי הצהוב השפיעה על ילדי השואה בכך שהם הרגישו השפלה ובידוד לגמרי היה אסור להם להיכנס לרחובות מסוימים רק משם הסיבה שהם יהודים .

    2) כוונתה של הילדה ליוויה כאשר אמרה שהיא מרגישה כמו חפץ אומרת שהיא מתכוונת שהנאצים השתמשו בהם כמו עבדים והתעללו בהם והרגו אותם כמו זבובים. ובכללי הם השתמשו בהם עד שלא היה בהם תועלת ממש כמו חפצים.

    3) הנאצים חייבו את היהודים ללבוש טלאי צהוב למרות שהם לא היו כל-כך דומים משום שזה משפיל שיש עליך סימן שבגללו אסור לך ללכת לרחובות מסוימים. והם רצו להשפיל את היהודים ולהראות שהם יותר טובים ושמי שצריך לשים טלאי צהוב הוא שונה ומופחת.

    השבמחק
  17. שם התלמיד/ה: רותם יעיש

    כתובת דואר אלקטרוני:rotem_yaish7@walla.com

    ע"פ העדויות, כיצד השפיעה הגזרה של ענידת טלאי צהוב על תחושותיהם של הילדים?
    תשובה: הילדים הרגישו לפי העדויות מושפלים פגועים וכועסים הרגישו שמשווים אותם לפושעים. הם הרגישו בושה וחוסר ישע, לא רצו לצאת מהבית שחבריהם או מכיריהם יראו אותם עם הסימן שמבדיל בינם לבין שאר האנשים. הם הרגישו שונים מהכלל..

    מהי כוונתה של הילדה ליוויה כאשר היא אומרת: "חדלתי להיות יצור אנושי, והפכתי לחפץ"?
    תשובה: לדעתי כוונתה של הילדה זה שהיא מרגישה רכוש, חיה חפץ. היא כבר לא מרגישה בן אדם שיש לו זכויות עקרוניות כמו של כולם, מפרידים אותה מן הכלל כאילו היא לא כמו כולם..

    מדוע לדעתכם חייבו הנאצים את היהודים לענוד טלאי צהוב?
    תשובה: לדעתי חייבו אותם לשים טלאי צהוב בגלל שרצו להבליט אותם ולהראות בזה את השוני שלהם להראות שהם לא כמו כולם שרק היהודים עונדים את הטלאי הזה ולא פולנים, גרמנים וכו'.. הטלאי צהוב- וצהוב זה צבע בולט לעין ומבליט אותם מהשאר.

    מידע: לא היה קושי לזהות את רוב היהודים בפולין בשל לבושם, ושפת דיבורם (דיברו בשפת היידיש). לעומתם, היו יהודים שנטמעו בחברה הפולנית והיה קשה יותר לזהותם ע"פ המראה החיצוני.

    החרמת הרכוש

    " 7 באפריל 1944 היום באו בשביל האופניים שלי. כמעט שגרמתי לתקלה גדולה. יודע אתה, יומני הקטן, מזה בלבד שהשוטרים נכנסו לבית, נבהלתי באופן מחריד. יודעת אני כי השוטרים מביאים עתה רק צרות אתם, בכל מקום שהם נכנסים... ובכן, יומני הקטן, התנפלתי על הארץ ומלמטה חיבקתי את הגלגל האחורי של האופנים שלי וצעקתי כל מיני דברים אל השוטרים: "שתתביישו לקחת אופניים של ילדה! הרי זה מעשה גנבה!" שנה ומחצה אספנו את הכספים לקניית האופניים[...] שוטר אחד היה מרוגז מאוד - הוא אמר: "רק זה צריך עוד, שילדה יהודית תעשה קומדיה שכזאת כשלוקחים אופניים שלה. שום צאצא של יהודים לא מגיע לו עוד שיחזיק באופניים. גם לחם לא מגיע להם ליהודים, שלא יזללו את הכל, אלא יניחו לפיותיהם של החיילים". יכול אתה לתאר לך, יומני הקטן, מה הרגשתי כשאמרו לי זאת לתוך הפנים". מתוך: היימן א., יומנה של אווה היימן, יד ושם, ירושלים, 1964 , עמ' 59-60.
    שאלה
    4) שוד האופניים, שנעשה ע"י השוטרים היה משמעותי עבור אווה לא רק משום שנלקח ממנה חפץ יקר, היו למעשה גם משמעויות נוספות וקשות יותר. הסבירו מדוע הגיבה אווה תגובה קשה כל־כך ללקיחת האופניים?

    תשובה: לדעתי אווה הגיבה בצורה כזאת מיכוון שמי שביצע את השוד היו שוטרים, היא ילדה קטנה ובטח הייתה רגילה לכך ששוטרים הם אלה השומרי חוק, שאמורים לישמור עלייך מיכל מיני דברים (גניבות, וכו'..) אז זה סתר את מה שהיא האמינה בו בעבר ליפני המילחמה. עצם כך ששוטר לכך מימנה את האופניים שהיו כו חשובות ויקרות לליבה כי עד שהיא השיגה אותם, פגע בה מאוד!..

    הכליאה בתוך גטו וחיי היומיום בגטו

    "את כל היהודים העבירו לאזור אחר בעיר, שבו הקימו גטו מוקף גדרות. לא יכולנו להעביר הרבה דברים כי את המכונית של אבא החרימו ונשאנו בעצמנו את החפצים."
    (מיכאל)
    מתוך: מורגנשטרן נ. ושגיא כ., ילדים מבוגרים, יד ושם, ירושלים 1996, עמ' 49.

    גטו ורשה – פולין (מתוך עדותה של ינינה זמיאן , ,VD 98 ארכיון יד ושם)

    בדירה של 5 חדרים יכלו לגור עד ל 40- איש , אז תתאר לך בבוקר תור לבית שימוש , או מקום במטבח . איזה מריבות היו בין אנשים .

    עוד בהתחלה היה מה לבשל , מתי לבשל , ואיך . בישול לא היה על הגז , אלא על עצים ועל

    פחמים למי שעוד היה . זה לוקח זמן , אז היו מקרים שאנשים עזבו את הדירה מכיוון שלא

    יכלו לחיות עם אנשים אחרים .

    מה עושים בתקופה זו בחור ובחורה אם רוצים להיפגש ? בלי אבא , אמא , ומשפחה , ויש לזכור שיש גם שעת עוצר בשבע וחצי . יש רק מקום אחד שאפשר להיפגש בו , וזה חדר

    מדרגות .

    שם הם ישבו והתנשקו או ודיברו , שאף אחד לא ישמע , כי אפילו במטבח היה תמיד מישהו

    לן , זה היה מקום לרומנטיקה ."

    "בגטו … היו לי חברים וחברות והייתי מאוד פעילה. היה שם קומיטאט [מועצה] של ועד הבית , ועד נשים , ועד הנוער וועד הילדים . לילדים עשו בחצר מגרש לכדורגל ו … היינו פעילים מאוד ,הסביבה היתה נחמדה ופגשתי שם איזה בחור שהוא … אומנם היו בעיות , לדוגמא האוכל ,לנו כבר לא היה אז כבר כסף וקיבלנו עזרה . היו בתי מטבח ליהודים , …

    היתה לי חברה והגיעו הדברים עד כדי כך שהיה שם גג מרעפים ועל הגג הזה אנחנו בקיץ

    היינו שוכבים ומשתזפים .

    היו לנו ערבים של משחקים וערבים של נשפים , כל נשף כזה היה בשביל לאסוף כסף לבתי

    השבמחק
  18. 1. הילדים הרגישו מושפלים ושונים הם לא הבינו למה לוקחים להם את הזכויות והרגישו שלא מתייחסים עליהם כמו בן אדם אלא כמו חפץ.

    2.כוונתה של הילדה כאשר היא אומרת : "חדלתי להיות יצור אנושי והפכתי לחפץ" כלומר : הילדה אומרת שמבן אדם רגיל עם זכויות שוות הפכה להיות ילדה מושפלת שאפילו את שמה לא אומרים (קוראים לה באמצעות מספר).
    3.לדעתי הנאצים חייבו את היהודים לענוד טלאי צהוב מהסיבות הבאות :
    -רצו להשפיל אותם
    -רצו לתת להם להרגיש שונים. מאי צ'רנבסקי ט'1

    השבמחק
  19. שם התלמידה ענבר סיבוני :]
    כתובת דואר אלקטרוני: inbarsiboni2@walla.com

    1. ע"פ העדויות, כיצד השפיעה הגזרה של ענידת טלאי צהוב על תחושותיהם של הילדים? הילדים הרגישו מושפלים ושמפרידים אותם מהחברה. הם נפגעו וכעסו והתביישו.

    2. מהי כוונתה של הילדה ליוויה כאשר היא אומרת: "חדלתי להיות יצור אנושי, והפכתי לחפץ"? היא מתכוונת שעכשיו היא או ההורים שלה לא יכולים להחליט לה זה בעצם הגרמנים, הנאצים שמחליטים בשבילה. לא שואלים לדעתם או לתחושה שלהם פשוט אומרים להם לשים את הטלאי וזהו. מי שלא יעשה את זה יקבל עונש, כמו שמחנכים כלב.

    3. מדוע לדעתכם חייבו הנאצים את היהודים לענוד טלאי צהוב? בשביל שהיהודים יהיו מופרדים משאר הציבור, ושכולם יוכלו לזהות אותם וכאילו להתייחס אליהם בהתאם להיות רעים ולקרוא להם יהודים מלוכלכים.

    4. שוד האופניים היה קשה לילדה בעיקר בגלל הדברים שהשוטרים אמרו לה בפנים:"שום צאצא של יהודים לא מגיע לו עוד שיחזיק באופניים. גם לחם לא מגיע להם ליהודים, שלא יזללו את הכל, אלא יניחו לפיותיהם של החיילים". היא גם מתארת ביומן שלה כמה נוראי ומשפיל ומעליב זה היה. היא הבינה שזה רק בגלל שהיא יהודיה. היה חבל לה על בזבוז הכסף שעלו האופניים אבל בעיקר על זה שזה בגלל שהיא יהודיה.

    4. א. החיים הנורמליים בגטו מבוטאים בכמה דרכים:
    "...זה היה מקום לרומנטיקה" הם מצאו מקום למפגשים.
    "היו לי חברים וחברות והייתי מאוד פעילה"
    היו כמה וועדות- "ועד הבית , ועד נשים , ועד הנוער וועד הילדים ". לילדים עשו מגרש כדורגל. היה גג להשתזף, ערכו נשפים וערבים שמשחקים. גם הייתה ספרייה.
    ב. לילדים יותר קל להתסגל למציאות חדשה בכל מצב, הרבה יותר משלמבוגרים. מהעדות של ינינה אפשר להבין את זה טוב מאוד- הזמן שהמבוגרים רבו כל הזמן על המגורים בדירה הצפופה, הילדים אירגנו כל מיני דברים:
    * ערבי נשפים ומשחקים כדי להתרים כסף לבתי יתומים. הם היו עדיין עסוקים בלהציל אנשים אחרים.
    *היו כמה וועדות בגטו, ינינה הייתה פעילה מאוד ועם הרבה חברים. הילדים היו משחקים במגרשי כדורגל.
    בעיקרון הילדים הרגישו שמה כמו בכאילו חופשה כזאת.
    יש אנשים שאומרים שלילדים היה קשה והם הדחיקו את זה מאוד ושהמבוגרים היו צריכים לעודד אותם, אבל לפי דעתי וגם לפי העדות של ינינה זה היה ההפך- הילדים התסדרו כל כך טוב והיו צריכים לתמוך אופלי אפילו במובגרים. הילדים מצאו כל הזמן מה לעשות.

    השבמחק