יום רביעי, 7 באוקטובר 2009

כתיבה טיעונית - חזרה על החומר שלמדנו בשיעור לקראת השימוש בתוכנת דיגלו

מהי שפה טיעונית

בשיעור זה, השפה בה כותבים את התשובות צריכה להיות שפה טיעונית. זו בעצם גם שפת כתיבת עבודה אקדמית, כי בכל עבודה ישנם טענות או תשובות אפשריות לשאלות ונימוקים לאותן טענות ותשובות.

הנחיות לכתיבה טיעונית:

אנחנו מבחינים בין טענה, לבין טיעון, שאלה, ראיה ודוגמה.

טענה – אמירה/דעה. הצהרה בלתי מנומקת.

לדוגמה: הילדות בתקופת השואה הייתה שונה מהילדות שלנו.

טיעון : טענה + נימוק/הסבר וראיה המחזקים או מפריכים את הטענה. שימו לב! בטיעון יכולים להיות יותר מנימוק, הסבר או ראייה אחת.

דוגמה לטיעון: הילדות בתקופת השואה הייתה שונה מהילדות שלנו, כי לא נשמרה המסגרת המשפחתית (ילדים רבים הופרדו מהוריהם מסיבות שונות) וגם בגלל שעל הילדים הוטלו תפקידים של מבוגרים (רבים מהילדים יצאו לעבוד כדי לסייע למשפחה).

ראיה - היא הוכחה לנכונות הטיעון. אפשר להביא ראיה מתוך מחקר, מתוך ניסוי, כתבה, ספר וכדומה. ישנם ראיות "איכותיות" למשל ראיה שהובאה ממחקר שנעשה באוניברסיטה או ראיה פחות איכותית, למשל מתוך כתבה בעיתון.

דוגמה - המקרה בודד בד"כ שאמור לחזק את הטיעון.

דוגמה למבנה של טיעון (זו רק דוגמה שהמצאתי, אין לי מושג מהי התשובה הנכונה לשאלה הזו):

שאלה: באיזה אופן משפיעה אכילת שוקולד על מוח האדם

טענה: אכילת שוקולד משפיעה לטובה על חשיבה יצירתית.

נימוק: בשוקולד יש חומרים הממריצים את פעולת המוח.

ראיה: בניסוי שנערך בשנה שעברה הוכח שאנשים שאכלו שוקולד היו יצירתיים יותר ממי שנמנע אכילתו.

דוגמה: אח שלי אוכל חצי חפיסה ביום והוא אדם מאוד יצירתי.

תרגיל:

דוגמה לטיעון: הילדות בתקופת השואה הייתה שונה מהילדות שלנו, כי לא נשמרה המסגרת המשפחתית (ילדים רבים הופרדו מהוריהם מסיבות שונות) וגם בגלל שעל הילדים הוטלו תפקידים של מבוגרים (רבים מהילדים יצאו לעבוד כדי לסייע למשפחה).

חלקו את הטיעון שלמעלה, לטענה, נימוק וראיה (יתכן וישנם יותר ממרכיב אחד).

כתבו התרגיל בצורה של מפה טיעונית גרפית (להדגים על הלוח, להדגיש את נושא החיצים).

התשובה: כאן, ישנה טענה אחת , 2 נימוקים לטענה ושתי ראיות/הוכחות לחיזוק הנימוקים.

מהו טיעון טוב?

טיעון טוב הוא טיעון שיש בו:

  1. יותר מנימוק אחד.
  2. מבוסס על מידע אמין כמה שיותר.
  3. מתייחס לטיעונים שונים/מנוגדים באותו נושא (כלומר לדעות מנוגדות לשלי).
  4. עשיר - נוגע בהיבטים שונים באותו טיעון.

בקיצור עממ"י בקריאה מלמטה למעלה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה