כתיבת עבודת חקר בהיסטוריה בשלבים
בשיעור זה, נלמד כיצד לכתוב עבודה אקדמית. נושאי העבודות שיהיה עליכם להגיש במסגרת קורס זה יהיו תחת המסגרת הכללית של הקורס, כלומר ילדות ונעורים בתקופת השואה. מכוון שנושא השואה רחב מאוד, וכדי לא להתפזר יותר מדי, השיעורים שלנו והעבודות שלכם יתמקדו בחיי הילדים ובני הנוער בגטאות של פולין מהקמתם ב 1939 ועד חיסולם בשנת 1943.
עד היום, כאשר רצינו לכתוב עבודה, ניגשנו לאנציקלופדיה או לספר אחר וסיכמנו את החומר. היתה זו עבודה סיכומית. בקורס זה תדרשו ללמוד ולכתוב בפועל, עבודת חקר, שהיא שונה מעבודה סיכומית בזה, שהיא דורשת מהכותב לשאול שאלה סצפיציפית ולענות עליה באופן מסודר והגיוני תוך שימוש במקורות ראשוניים ומשניים.
מקור ראשוני – מקור שלא עבר עיבוד וניתוח. למשל, יומן של ילד שחי בתקופת השואה, ראיון עם אדם שחי בתקופה זו. החוקר (כלומר אתם) קורא את המקור, מנתח אותו, משווה אותו למקורות אחרים ולומד ממנו על ההיסטוריה של אותה תקופה.
מקור משני – מקור שעבר עיבוד וניתוח. למשל, מחקר או ספר שנערך על משחקי ילדים בשואה, או על אלימות בקרב בני נוער בגטאות וכדומה. העבודה שלכם, תהיה גם היא בסופו של דבר, מקור משני. חוקר היסטוריה משתדל שהמחקר שלו יסתמך על שני סוגי המקורות.
נושא העבודה
לפני שמתחילים, עליכם לבחור נושא לעבודה. כדי שנושא העבודה לא יהיה רחב מדי (העבודה שאתם נדרשים לכתוב היא בת 10 עמודים), יש להתמקד בזמן ומקום מסויימים. כלומר נושא העבודה לא יכול להיות, "ילדות ונעורים בתקופת השואה" אלא נושא סצפיציפי יותר.
דוגמה:
נושא הקורס: ילדות ונעורים בתקופת השואה.
נושא העבודה: בני נוער בגטו וורשה.
איך נמצא נושא לעבודה? כאן אין ברירה אלא לגשת לספריה לפתוח ספרים העוסקים בגטאות בתקופת השואה או לגשת לאינטרט ולחפש חומר על ילדים ובני נוער בתקופה זו. אתר מצויין היכול להוות נקודת פתיחה לקריאה יהיה אתר יד ושם בו אפשר למצוא מידע רב אודות השואה (עדויות, ערכי אנצקלופדיה, יומנים ותמונות).
אחרי שבחרתם לעצמכם נושא המעניין אתכם, שאלו את עצמיכם מספר שאלות (הן יעזרו לכם להבין האם הנושא שבחרתם יכול באופן מעשי, להפוך לעבודה):
- האם הנושא מעניין אותי באופן אישי ומעורר בי סקרנות ?
- האם יש באפשרותי להשיג מקורות מידע בנושא? (ספרים, מסמכים, ראיונות, תמונות, סרטים, מקורות מהאינטרנט). כדאי להתייעץ עם הספרנית בספרייה ולעיין באנצקלופדיות.
- האם הנושא אינו רחב מידי? האם יש בו מיקוד של זמן ומקום?
לאחר שעניתם על השאלות ואתם שבעי רצון מהתשובות, יש לגשת לנסוח שאלת החקר.
משימתכם לשיעור זה:
גשו עכשיו לאתר יד ושם עיינו באתר והגישו לי דף עם הצעה לנושא העבודה, מתחת לנושא רשמו מה היה מעניין אתכם לחקור בנושא הזה.
אני יכול להמליץ בניכם על כמה כיוונים אפשריים:
- ילדים יהודים בגרמניה בשנים 1933-1939
- ילדים בגטאות (עבודה, משחקים, לימודים, עבודה, הברחת מזון ועוד)
- פעילות תנועות הנוער בגטאות
- פעילות חינוכית ולימודית בגטאות
- יחסי ילדים והורים בגטאות
- ילדים יתומים בגטאות
- ילדים במסתור (מנזרים, בתים של נוצרים) והצלת ילדים ע"י חסידי אומות עולם
- השתתפות של ילדים במרידות בגטאות
- שיקום של ילדים יהודיים אחרי השואה
אופק שטקל ט/3
השבמחקOfekking17@walla.com
1]נושא העבודה: משחקי ילדים בזמן שהותם בגטו
2]מה היו משחקיהם של הילדים בגטאות?
מה היה ערכם של הצעצועים בתקופת השואה ומה ערכם היום?
האם היה ליהודים מגוון רב של צעצועים ומשחקים?
חן פרנסה ט'3
השבמחקהנושא: ילדים במסתור (מנזרים, בתים של נוצרים) והצלת ילדים ע"י חסידי אומות עולם
מה שמעניין אותי לחקור בנושא זה הוא:
1. איך הרגישו הילדים עם השינוי הדרמתי שחל בחייהם עם החלפת דתם וזהותם ?
2. אחת הדרכים להיפטר מהזהות היהודית במנזר היתה להמירה בזהות נוצרית על-ידי טבילה וקבלת הדת הנוצרית. איך הרגישו הילדים שלא היתה להם הזכות לבחור?
3. איך החלפת הדת היהודית בדת הנוצרית השפיעה על עתיד הילדים היהודים ?
שם: יובל הרוניאן
השבמחקדוא"ל: haroniany@aol.com
הנושא שעליו חשבתי לעשות את עבודתי הוא מבנה המשפחה בזמן השואה
השאלות שיש לי לגבי נושא זה הן:
איך השתנה המבנה המשפחתי בזמן השואה?
מה היו הגורמים להשתנות זו?
הנושא השני שעליו חשבתי הוא על הילדים שהוחבאו במנזרים במשך השואה
שאלות:
איך הוחבאו הילדים במנזרים ואיך הייתה תגובתם כשנודע להם שהם בעצם יהודים?
הנושא שבחרתי הוא ילדים יהודים בגרמניה בשנים 1933-1939.
השבמחק-כיצד תפסו הילדים היהודים בגרמניה את מדיניות הנאצים נגדם? כיצד תפיסה זו הייתה שונה מתפיסתם של המבוגרים?
-כיצד השפיעה המדיניות הנאצית על הילדים היהודים מבחינה נפשית?
-האם המדיניות הנאצית גרמה לילדים היהודים להרגיש ולהשתכנע שהם אכן גזע נחות?
עדי דבדה ט'3
השבמחקנושא: שיקום של ילדים יהודיים לאחר השואה .
מעניין אותי לחקור בנושא זה איך שיקמו את הילדים שעברו תקופה זו, זאת אומרת באיזה דרכים ואמצעים עשו זאת, והאם הדרכים היו יעילות ועזרו לילדים להשתקם.
הנושא שבחרתי: -ילדים יתומים בגטאות\ השתתפות של ילדים במרידות בגטאות\ ילדים במסתור והצלת ילדים ע"י חסידי אומות עולם .
השבמחק*יפית ביין*
הצעתי לנושא לעבודה היא:" היחסים בין ילדים יהודים לבין ילדים גרמנים בתקופת השואה"
השבמחקהיה מעניין אותי לחקור את הדברים הבאים:
1. היחסים בבית הספר כשידעו כבר שהיהודים מופלים.
2. יחסי ידידות וחברות בין הילדים.
3. עזרה לילדים היהודים להתחבא מהנאצים.
ואולי עוד כמה נושאים שעדיין לא חשבתי עליהם..
תומר מלניצר
malazyaa@gmail.com
שם תלמיד: יובל מזרחי
השבמחקאימייל: tcpi@walla.co.il
הנושא עליו חשבתי לעשות את העבודה הוא הברחת מזון אל הגטו.