הילדים היהודים ומשפחותיהם הוכנסו לגטאות ושם נאלצו להתרגל למצב חדש, שונה מכל מה שהכירו קודם. חיים בצפיפות, מחסור במזון, בתרופות, במים חמים לרחצה ובאמצעי קיום נוספים.
משימתכם מחולקת לשני שלבים:
1) נסו לשער את כל מגוון תפקידים שילדים יכלו למלא במצב החדש (בבית ומחוץ לבית). איזה מהתפקידים ילדים עשויים למלא טוב יותר ממבוגרים? נמקו את תשובתכם.
2) לאחר שהעלתם את ההשערות על הכתב הכנסו לאתר יד ושם בכתובת הבאה: http://www1.yadvashem.org.il/Odot/prog/INDEX_gibuy.ASP?gate=2-43
וגם העדויות הבאות:
http://www1.yadvashem.org.il/odot_pdf/Microsoft%20Word%20-%203456.pdf
http://www1.yadvashem.org.il/odot_pdf/Microsoft%20Word%20-%205503.pdf
מצאו שם עדויות ותמונות המתארות את התפקידים שמלאו הילדים בגטאות. הכינו פרזנטציה בנושא. בפרזנטציה אתם צריכים להשוות בין ההשערות שלכם לבין הממצאים בפועל. כלומר, לאיזה השערות מצאתם הוכחות ולאיזה לא.
התפקידים שיכלו למלא הילדים בתקופת השואה הם:
השבמחק-הילדים קטנים וזריזים, לכן יכלו לצאת אל מחוץ לגטאות ולהבריח אוכל ותרופות הביתה.
הוכחה: בגלל הרעב הגדול בגטו, הילדים היו מוכנים להסתכן כדי להביא אוכל הביתה .
-בזמן שההורים היו בעבודה, הילדים שמרו על האחים הקטנים כדי לא להוציא כסף מיותר.
הוכחה: בזמן שלקחו את האם, הילד נשאר בבית עם אחיו ואחותו הקטנים וחיכה שתחזור.
-הילדים עזרו בניקיון הבית וסידרו אותו.
לא מצאנו הוכחה.
-הילדים יכלו לעבוד בתור שליחים, להעביר מכתבים, משלוחים, ידיעות וכו'.
לא מצאנו הוכחה.
קבוצה 1:
-איילת פטאל-, דור ביטון, אבישג פחימה, רותם יעיש
תגובה של קבוצה 4 :
השבמחקחן פרנסה
גיל קרבל
יעל בר ניר
ענבר סיבוני
1) הילדים היו יכולים למלא כמה תפקידים במצב החדש:
לחפש אוכל וגם יותר טוב ממבוגרים בגלל שהם קטנים והם יכולים לברוח בקלות. הילדים הגדולים יכלו לעזור להורים בלחנך את הקטנים ולדאוג שלא ייבכו.
הם יכלו גם לחמוק ולספק מידע על הנאצים .
השוואה בין העדויות למה ששיערנו:
כל מה ששיערנו היה נכון, הילדים הבריחו מזון בדרכים מתוחכמות ודאגו לילדים הקטנים. כמו בדוגמא אחת שמראים ילד דואג מה הוא ייכין לאכול לאחים הקטנים שלו.