יום שישי, 4 בדצמבר 2009

תנועות הנוער בגטאות - דף עבודה

מיד תתבקשו לקרוא מקורות ולענות על שאלות . העתיקו את השאלות לתוך תיבת התגובה וכתבו את התשובה. נא לא לשכוח להוסיף את שמכם ואת כתובת הדואר האלקטרוני שלכם.

קראו את את הקטע מתוך עיתון המחתרת של תנועת "דרור החלוץ" בגטו ורשה.

א) מה אנו למדים על מצבם של בני הנוער ממקור זה?

ב) מהם הדברים אותם צריכה תנועת הנוער להעניק לפי דעתו של עורך עיתון התנועה "דרור החלוץ" בגטו ורשה?

קראו את עדותה יפה הרט על ארגוני הנוער בגטו לודג' בפולין.

א) מה הייתה התרומה של ההשתתפות בפעילות התנועה "תנועת הנוער הציוני" מבחינתה של יפה הרט?

ב) חפשו באינטרנט מקור ראשוני או משני העוסק בפעילות תנועות הנוער בתקופת השואה. ליד המקור כתבו את כתובתו, מי כתב אותו ובאיזה אתר הוא מופיע.

האם הייתם משתמשים בו כמקור בבליוגרפי בעבודה שלכם במידה והייתם כותבים עבודה על הנושא? מדוע?

18 תגובות:

  1. א)ממקור זה אנו לומדים שמצבם של הילדים היה רע , לעגו להם , לא היה להםן כמות מזון מספקת ,.
    הילדים לא למדו , הם היו מובטלים לא יכלו לעבוד הם הרגישו שהם לא יכולים לצאת מהמצב הטרגי הזה .

    ב)לפי דעתו של עורך העיתון , הדברים שתנועת הנוער צריכה לתת לילדים הם : השכלה בסיסית , למשוך את הילדים למקום שיש בו חום ואהבה , ולחלקם האחר יש להעניק רגשות עממים ולהפעיל אותם מבחינה ציבורית .

    א) מבחינה של יפה הרט התרומה בהשתתפות בתנועת הנוער הייתה קודם כל ההשתתפות הייתה קרן האור היחידה של יפה .
    היא הייתה מחכה למפגשים המפגשים היו משכיחים את הרעב .

    ב)http://lib.cet.ac.il/Pages/item.asp?item=15370&kwd=1068
    המאמר מופיע באנציקלופדיה של השואה
    ערך : תנועות הנוער היהודיות
    כותב הספר גוטמן .

    שי מנדיל (-;

    השבמחק
  2. הייתי משתמשת במאמר בתור מקור בבליוגרפי ,
    כיוון שהספר מפורסם ביד ושם והמקור ביד ושם אמין .

    שי מנדיל המשך .

    השבמחק
  3. 1)א) מה אנו למדים על מצבם של בני הנוער ממקור זה?
    -ממקור זה, אנו למדים על תנועות הנוער שהם היו מנודים והיו במצב קשה מבחינה פיזית ונפשית,בעקבות העבודה הקשה שעשו במחנות העבודה הנאציים.
    הילדים היהודים נותקו מכל מוסד חינוכי, סבלו חיים קשים ונתרו ללא כל אמונה וללא יכולת לשנות את חייהם לטובה.
    ב) מהם הדברים אותם צריכה תנועת הנוער להעניק לפי דעתו של עורך עיתון התנועה "דרור החלוץ" בגטו ורשה?
    -לפי דעתו של עורך עיתון התנועה, תנועת הנוער צריכה להעניק הוא השכלה בסיסית: לימוד קרוא וכתוב, עברית חשבון ..
    לדאוג לנוער לסביבה חברתית חמה ולדאוג לגורלו האישי, ליצור אווירת נעורים על ידי שירה ומשחק, לעורר בנוער רגשות עממיים וההכרה בשותפות גורל העם היהודי, להפעיל אותו מבחינה ציבורית בכל גזרות העם היהודי.
    הדבר החשוב ביותר לפי דעתו של העורך, הוא לרכז את הנוער שקיבל חינוך והשכלה ככל האפשר, וליצור ממנו חיל-חילוץ לקרב מול הנאצים, שייצג את הנוער היהודי בגטאות.


    2)א) מה הייתה התרומה של ההשתתפות בפעילות התנועה "תנועת הנוער הציוני" מבחינתה של יפה הרט?
    -התרומה של ההשתתפות בפעילות התנועה היא השכחת הרעב והצרות, תנועת הנוער מהווה קרן אור לחברים בה.
    ב)חפשו באינטרנט מקור ראשוני או משני העוסק בפעילות תנועות הנוער בתקופת השואה. ליד המקור כתבו את כתובתו, מי כתב אותו ובאיזה אתר הוא מופיע.
    http://www.beitberl.ac.il/almog_4/Attachments/0f7d3b3d-f336-4e9b-a336-4525ae516458.pdf
    מופיע באתר אלמוג- מאגרי מידע פדגוגיים, נכתב ע"י חנה סנש ז"ל .
    האם הייתם משתמשים בו כמקור בבליוגרפי בעבודה שלכם במידה והייתם כותבים עבודה על הנושא? מדוע?
    אני לא אשתמש במקור בעבודה שלי , העבודה שלי כתובה על הנושא אבל יש לי יותר מדי חומר .

    איילת פטאל ט'6

    השבמחק
  4. מאי צ'רנבסקי ודור ביטון:
    א)אני למדים מכך שהמצב היה קשה מנשוא היה מחסור במזון ובלבוש והייתה צפיפות .

    ב) דברים אותם צריכים תנועות הנוער לספק הם השכלה בסיסית לדאוג לסביבה חמה ואוהבת ליצור אווירת ילדות.

    ...

    א)מבחינת יפה הרט התרומה ליללדים הייתה בהשתתפותם בתנועות הנוער, השתתפות זאת נתנה לילדים ביטחון וכוח להמשיך בחייהם למרות כל הקשיים .

    ב)http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%AA%D7%A0%D7%95%D7%A2%D7%95%D7%AA_%D7%A0%D7%95%D7%A2%D7%A8_%D7%99%D7%94%D7%95%D7%93%D7%99%D7%95%D7%AA_%D7%91%D7%A9%D7%95%D7%90%D7%94
    כותב אנונימי כתב את המאמר.
    לא אנחנו לא היינו משתמשים במקור זה כמקור אמין לביבילוגרפיה משום שעל המאמר אין את שמו של הכותב ולכן אנחנו לא יודעים אם זה מקור מוסמך.

    השבמחק
  5. שם: יובל מזרחי
    אימייל:tcpi@walla.co.il

    א) מה אנו למדים על מצבם של בני הנוער ממקור זה?
    מה שאנו למדים ממצבם של בני הנוער היהודים ממקור זה, הוא שהם חיו בתחושה של מחסור במזון ותרופות, מצב שבו הילדים היו אלה שצריכים לפרנס את המשפחה, כלומר המצב השתנה.

    ב) מהם הדברים אותם צריכה תנועת הנוער להעניק לפי דעתו של עורך עיתון התנועה "דרור החלוץ" בגטו ורשה?
    הדברים אשר אותם צריכות תנועות הנוער לעהניק לפי דעתו של עורך עיתון התנועה "דרור החלוץ" בגטו ורשה הם: השכלה בסיסית, לערוך קורסים ללימוד קרוא וכתוב יידיש ועברית, חשבון וכו', למשוך את נוער הסביבה חברתית וחמה,לדאוג לו ככל האפשר לנטוע בו תחושת סולידריות ובעיקר להחזיר את תחושת הילדות ע"י שירה ומשחק אצל ילדים שהזדקנו בטרם עת

    א) מה הייתה התרומה של ההשתתפות בפעילות התנועה "תנועת הנוער הציוני" מבחינתה של יפה הרט?
    מבחינת יפה הרט תרומת תנועות הנוער הציוניות לילדי הגטו היה סוג של מקום מפלט לידלדים זה סיפק להם מסגרת חמה ותחושה טובה במקום נוראי מאוד

    ב) חפשו באינטרנט מקור ראשוני או משני העוסק בפעילות תנועות הנוער בתקופת השואה. ליד המקור כתבו את כתובתו, מי כתב אותו ובאיזה אתר הוא מופיע.

    מקור ראשוני עדותה של מרקוביץ רוני נעמי (נכתב ע"י מרקוביץ רוני נעמי)
    http://www1.yadvashem.org/odot_pdf/Microsoft%20Word%20-%206706.pdf
    מאתר אודות השואה - יד ושם

    השבמחק
  6. 1.אפשר להבין מן הקטע שמצבם של הילדים היהודים היה גרוע, הם הרגישו מושפלים ומוזנחים ולא היה להם אף אחד , הם הידרדרו לפשעים ולדברים רעים בכדי לשרוד .
    הילדים "הפכו" למבוגרים והיה עליהם נטל גדול , הם היו צריכים לדאוג לאחים הקטנים ולמלות את מקומם של ההורים .

    2.הדברים שצריכה להעניק תנועת הנוער לפי דעתו של עורך העיתון הם השכלה בסיסית
    - לימודי שפות ומתמטיקה.
    - לדאוג לנוער לסביבה חברתית וחמה שבה יוכלו לדבר ולהתפתח כנערים .

    3.השתתפותה של יפה בתנועת הנוער הציונית עזרה לה להישאר אופטימית ולשכוח מכל הסבל והרעב .
    4.קישור - http://he.wikipedia.org
    כותב – לא ידוע .
    אתר – ויקיפדיה .
    5.אני לא בטוחה שהייתי משתמשת במקור זה בעבודת החקר .
    הייתי משתמשת במקור יותר מדויק ואמין .

    (יפית ביין)

    השבמחק
  7. 1
    א.אנו על למדים על מצבם של בני הנוער ממקור זה שתנועות הנוער היו מנודים הנוער היהודי נשחק במחנות העבודה הנאצים. הילדים עברו התעללות מצד החברה הסובבת אותם הן מבחינה פיזית והן מבחינה נפשית . סילקו אותם מבתי הספר והלימודים, האבטלה הייתה קשה. מצבם החריף עם הזמן. המצב הפך את הילדים לאדישים,ללא אמונה שמשהו עוד יכול להשתנות.הילדים הזדקנו מהר מידי.לא הספיקו להתבגר כמו שצריך,עם הזמן. ילדותם הייתה קשה מאד.
    ב.הדברים אותם צריכה תנועת נוער להעניק(ע"פ דעתו של עורך העיתון) הם:
    •להקנות להם השכלה בסיסית- לערוך קורסים ובם ללמד קרוא וכתוב, חשבון , שפות (יידיש ועברית)
    •להקנות סביבה משפחתית,חמה – לדאוג ככל האפשר לגורלו האישי ולנטוע בו את רגש האחריות
    •ליצור אווירה אחרת מזו שנוכחת , אווירת נעורים ובה ילמדו שירים משחקים מוזיקה
    •ללמד על העם היהודי , לעורר רגשות עממיים
    •לרכז את מיטב הנוער היהודי , לאחר שקיבל את חינוכו ולהפוך אותם לצבא מאוחד אחד שיילחם למען המיעוט היהודי.


    2)
    א.התרומה של ההשתתפות בתנועה " תנועת הנוער הציוני "מבחינתה של יפה הרט היא:
    * משכיח את הצרות , הרעב, הסבל הקשה שעברו " משכיח את הצרה והרעב ואת הכול " .
    * היו עושים ביחד שיעורים, הרצאות , ואפילו שירה.
    * הילדים ציפו לערבים האלו במשך השבוע, תנועת הנוער הייתה מעין מקום שאליו היו בורחים בשביל לחרוג מהמציאות הקשה . " זו הייתה קרן האור היחידה " .

    ב. כתובת האתר – http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%AA%D7%A0%D7%95%D7%A2%D7%95%D7%AA_%D7%A0%D7%95%D7%A2%D7%A8_%D7%99%D7%94%D7%95%D7%93%D7%99%D7%95%D7%AA_%D7%91%D7%A9%D7%95%D7%90%D7%94
    כותב המאמר – לא מצויין הכותב של המאמר

    מופיע באתר – ויקיפדיה

    •אני הייתי משתמשת במקור בבליוגרפי זה מכיוון שהאתר שבו פורסם המאמר הוא אמין. אנשים רבים משתמשים באתר זה , אתר מוכר , ידוע. מתבסס על מקורות מוסמכים.
    המאמר מפורט , ברור, כתוב בשפה גבוהה ומובנת לקורא .

    השבמחק
  8. קראו את את הקטע מתוך עיתון המחתרת של תנועת "דרור החלוץ" בגטו ורשה.

    א) מה אנו למדים על מצבם של בני הנוער ממקור זה?

    ב) מהם הדברים אותם צריכה תנועת הנוער להעניק לפי דעתו של עורך עיתון התנועה "דרור החלוץ" בגטו ורשה?


    קראו את עדותה יפה הרט על ארגוני הנוער בגטו לודג' בפולין.

    א) מה הייתה התרומה של ההשתתפות בפעילות התנועה "תנועת הנוער הציוני" מבחינתה של יפה הרט?



    ב) חפשו באינטרנט מקור ראשוני או משני העוסק בפעילות תנועות הנוער בתקופת השואה. ליד המקור כתבו את כתובתו, מי כתב אותו ובאיזה אתר הוא מופיע.

    האם הייתם משתמשים בו כמקור בבליוגרפי בעבודה שלכם במידה והייתם כותבים עבודה על הנושא? מדוע?

    תשובות:
    א)אנו לומדים על מצבו של בני הנוער ממקור זה ש:
    מצבו של הנוער לא טוב, הנוער שחוק מבחינה פיזית כתוצאה ממחנות העבודה הנאציים, הנוער מנותק מהשכלה וחי במחסור ובעוני.
    ב)לפי דעתו של עורך העיתון צריכה תנועת הנוער להעניק לנוער את הדברים הבאים:
    1. השכלה בסיסית- קורסים של שפות, מתמטיקה וכדומה.
    2. סביבה חברתית חמה שתמשוך את הנוער מהרחובות ותנטע בו סולידריות ואחריות, ליצור אווירה יותר נעימה על ידי שירה ומשחק.
    3.ולחלק השני של הנוער, היותר עשיר יש להעניק הכרה סוציאלית להראות לו מה קורה עם שאר העם,וכמובן להפעיל אותו מבחינה ציבורית.
    תשובות:
    א) התרומה של ההשתתפות בפעילות התנועה "תנועת הנוער הציוני" מבחינתה של יפה הרט היא: היא הייתה לוקחת חלק ואולי גם עוזרת בהרצאות, פעולות ציוניות, שיעורים וגם שירה.
    ב)



    כתובת המקור:http://lib.cet.ac.il/Pages/item.asp?item=15370&kwd=1068
    אתר מטח- הספרייה הווירטואלית, תנועות הנוער היהודיות
    לא מצויין שם הכותב
    ג) הייתי משתמש במקור זה כמקור לעבודה במידה והייתי כותב עבודה על הנושא כי: המקור כתוב ברור ובעברית נכונה, הוא מעניין, וחוץ מזה ידוע שהאתר של מטח הוא אתר טוב מאוד למציאת מידע לעבודות.

    תומר מלניצר ט'2
    MALAZYAA@GMAIL.COM

    השבמחק
  9. איתי קווטינסקי + שחר וקנין
    עבודת כיתה:
    א)הנוער היהודי נשחק בניוון פיזי ונפשי במחנות העבודה הנאצים.הילדים היהודים נותקו מביתי ספר ומלימודים.מעל הכל תלויה חרב המחסור והאבטלה, הכורתת את יומם ואת חייהם של אלפי בני אדם, המזקינה את הנוער היהודי בטרם עת,הופכת אותו לאנשים בלויים, אדישים וספקנים ,ללא אמונה וללא יכולת לשנות את חייהם.
    ב)להקנות להם השכלה בסיסית , לערוך קורסים ללמוד קרוא וכתוב יידיש ,עברית, חשבון וכו' , למשוך את נוער הרחוב לסביבה חברתית חמה, לדאוג ככל האפשר לגורלו האישי ולנטוע בו את רגש הסולידריות והאחריות , ליצור על ידי שירה ומישחק את אווירת הניעורים בשביל המער היהודי שהזדקן בטרם עת .לחלק השני שלך הנוער היהודי יש להעניק את ההכרה בדבר שותפות הגורל עם כל המון היהודי להוריד אותו מי האולימפוס , לעורר בו רגשות עממים להניק לו הכרה סוציאליסטית , להפעיל אותו מבחינה ציבורית בכל גזרות החיים היהודיים להפיח בו מן האוצרות הרוחניים שיצר העם היהודי בכל הזמנים . ואחרון אחרון ,לרכז את מיטב הנוער היהודי, שכבר קיבל את חינוכו בסניפנו, וליצור ממנו חיל-חלוץ הנכון לקרב , ההולך לפני הנוער היהודי ...

    השבמחק
  10. עיתון המחתרת של תנועת "דרור החלוץ" בגטו ורשה
    1. מצבו של הנוער היהודי היה מאוד קשה.
    •הרבה אנשים נידו והשפילו את הילדים בגלל היותם יהודים
    •במחנות העבודה הילדים היהודים סבלו פיזית ונפשית
    •לילדים היהודים לא הייתה הזכות ללמוד בבתי בבתי ספר ולהשכיל.
    •היו חסרים לילדים דברים רבים כמו אוכל השכלה בסיסית משחקים ואהבה בגלל חוסר הדברים האלו הילדים הפכו לאדישים , ספקנים , איבדו אמון באנשים ולא התנהגו כמו כמו שילדים בגילם צריכים להתנהג.
    • הילדים היהודים הסתובבו ברחובות בלי השגחה ובלי מסגרת

    2. לפי דעתו של עורך העיתון תנועות הנוער צריכות להעניק לילדים היהודיים :
    •השכלה - לימוד דברים בסיסיים חשבון, עיברית, קרוא וכתוב יידיש ועוד .
    •לדאוג להם לסביבה נעימה וחמה שאלייה הם יוכלו ללכת כשירצו.
    •לדאוג שיסתובבו עם ילדים בני גילם .
    •לנסות להחזיר להם על ידי משחקים שירה ואהבה חלק מילדותם שאבדה.
    • לדבר איתם על העם היהודי, להעביר איתם חלק מהמסורת היהודית, להסביר להם שלמרות הכל זה שהם יהודים זה לא דבר רע והם צריכים להרגיש חלק מהעם היהודי ולהתגאות בכך שהם יהודים.
    •לאסוף חלק מהילדים שעברו את התהליך (הכתוב למעלה) ולעזור בעזרתם לילדים אחרים לעבור תהליך זה

    עדותה של יפה הרט :
    א. תנועת הנוער הציונית עזרה לה לשכוח לזמן קצר את הרעב ואת כל הצרות, כל הפעילויות, השיעורים , ההרצאות , המישחקים והשירה שימחו אותה והיו בשבילה לקרן האור היחידה.
    ב. http://www1.yadvashem.org/heb_site/heb_exhibitions/heb_lodz/during.html
    חלק מאתר יד ושם, מבוסס על עבודת הדוקטורט של ד"ר מיכל אונגר – "החיים הפנימיים בגטו לודז'
    כן אם הייתי עוסקת בנושא זה הייתי בוחרת גם בקישור זה בגלל שהוא מסביר על פעילותן של תנועות הנוער בזמנים שונים ואיפה הן פעלו

    יעל בר-ניר

    השבמחק
  11. עבודת כיתה
    א. אנו יכולים ללמוד על מצבם של בני הנוער ממקור זה: שבני הנוער הם חלשים, והם מנודים, והם גם מושפלים, וגם הנוער והילדים הוצאו והורחקו מבתי הספר ומוסדות החינוך שהיו אז.
    וגם האנשים היו בעלי אבטלה, וחוסר בכסף מה שגרם לאלפי ילדים להזדקן בטרם עת, מה שגרם לילדים להיות אדישים וספקנים ללא אמונה או יכולת לשנות את חייהם.
    ב. הדברים שאותם צריך לשנות על פי דעתו של עורך העיתון מתנועת "דרור החלוץ" שהתקיימה בגטו וורשה היא:
    קודם להקנות אותם להשכלה בסיסית כגון: לערוך להם קורסים ללימודי קרוא וכתוב ביידיש, וחשבון וכו'...
    ולמשוך את נוער הרחוב לסביבה חברתית וחמה, וגם ליצור על ידי שירה משחק ועוד... את אווירת הנעורים של הילדים שהזדקנו בטרם עת.
    ולעורר בהם את השותפות, וההתאחדות עם כל שאר היהודים ההמונים שקיימים,ולהפעיל את הילדים מבחינה חיצונית, ולגרום לנוער שכבר חונך ולהפוך אותו לחיל חלוץ הנכון לקרב,ההולך לפני הנוער היהודי.
    חלק 2 שאלה -יפה הרט

    א.התרומה של יפה הרט בהשתתפות של הפעילות תנועת הנוער מתוך "תנועת הנוער הציוני" הוא: השכלה וגם היא הייתה חלק מי זה והיא תרמה בכך שהיא שהם עשו שם שיעורים,הרצאות ,פעילות ציונית ,ושירה וזה גרם לה לשכוח את הרעב ואת הצרה ואת הכול וזה תרם לה לחינוך,להשכלה, לקרן אור ולמשהו טוב בכל הרע.

    את שאלה ב' לא הספקתי

    עדן דודו

    השבמחק
  12. א) מה אנו למדים על מצבם של בני הנוער ממקור זה?
    אנו למדים שבתקופת השואה הנוער היה חשוף לדרכים שליליות , הנוער היה מסתובב ברחובות והיה נגרר למקומות שלא היה נגרר אליהם אלמלא היה נתון במצב בו הוא נמצע באותה התקופה.
    אנו למדים שבאותה התקופה בני הנוער היו מועמדים לנידוי / חרם בשל היותם יהודים , הם הועמדו ללעג ולשנאה.
    אנו יכולים להבין מין הקטע שבני הנוער נותקו מכל סביבה לימודים הנוער לא זכה להשכלה שמגיע לה.
    בני הנוער באותה התקופה דילגו על שלב חשוב בדרכיהם,הזדקנו בטרם עת-הנוער הפך לנוער אדיש לסביבה ,הם הפכו לנוער הססני וללא כל יכולת לשנות את המצב הנתון.
    ב) מהם הדברים אותם צריכה תנועת הנוער להעניק לפי דעתו של עורך עיתון התנועה "דרור החלוץ" בגטו ורשה?
    לפי דעתו של עורך עיתון התנועה "דרור חלוץ" בגטו ורשה הדברים שאותם צריכה תנועת נוער להכיל הם להוציא את הנער מהרחובות ולתת השכלה בסיסית לנוער ולתת להם יכולת להביע עצמם,לתת לנוער בתנועות סביבה חמה ונעימה לשהות בה במהלך רוב שעות היום,לפי דבריו צריכה תנועת הנוער לדאוג לגורלם של חניכיה בעזרת משחקים שירה ריקודים ועוד דברים מהנים שיאפשרו לחניכים לגדול בתור ילדים , מה שלרוב לא קרה באותה התקופה.
    לעורר בילדים רגשות עממים ולהעניק להם הכרה סוציאלית , ולנטוע בנוער שורשי חלוץ יהודי.
    א) מה הייתה התרומה של ההשתתפות בפעילות התנועה "תנועת הנוער הציוני" מבחינתה של יפה הרט?
    התרומה של התנועה מבחינתה של יפה הרט היא שהתנועה היתה לה כמקום מפלת מקום בו שוכחים מהרעב ומהצרות שיש בגטו , מקום בו שוכחים לרגע מהמצב שבחוץ.
    התנועה לפיה היתה מקום של אנושיות שאיפשרה להם להעשיר את הידע שלהם ע"י שירה ודרכים יצירתיות אחרות.
    ב) חפשו באינטרנט מקור ראשוני או משני העוסק בפעילות תנועות הנוער בתקופת השואה. ליד המקור כתבו את כתובתו, מי כתב אותו ובאיזה אתר הוא מופיע.
    http://lib.cet.ac.il/Pages/item.asp?item=15889&kwd=1068
    כותב: ישראל גוטמן
    תאריך:1968.
    אתר: מטח המרכז לטכנולוגיה חינוכית.
    אבישג פחימה ט'3.
    avishag_Pa@walla.com

    השבמחק
  13. חן פרנסה.
    chen2236@walla.com

    א) מה אנו למדים על מצבם של בני הנוער ממקור זה?
    בני הנוער הועמדו במצב של נידוי בשל דתם, הם היו נתונים ללעג ולשנאה חריפה .
    בני הנוער היהודיים עבדו במחנות עבודה נאצים ונותקו מבתי ספר ולימודים. ניתן לראות שבני הנוער באותה תקופה דילגו על שלב בחייהם וזקנו בטרם עת – הם הפכו לאנשים אדישים , ספקנים , נטולי אמונה וללא יכולת לשנות את החיים שניתנו להם.

    ב) מהם הדברים אותם צריכה תנועת הנוער להעניק לפי דעתו של עורך עיתון התנועה "דרור החלוץ" בגטו ורשה?
    על-פי דעתו של עורך עיתון התנועה "דרור החלוץ" בגטו ורשה צריך להעניק לבני הנוער השכלה בסיסית ( קורסים ללימוד קרוא וכתוב, לימוד עברית וחשבון ), לתת לנוער שחי ברחוב סביבה חברתית חמימה וטובה יותר, לדאוג לגורלו של כל אחד ואחד מבני הנוער ולנטוע בו רגשות ואחריות , ליצור אווירה כייפית יותר בעזרת שירה ומשחק על מנת לשפר את הרגשתם של הילדים שהזדקנו בטרם עת. היה צריך גם לעורר בבני הנוער רגשות עממיים , להעניק להם הכרה סוציאליסטית , לפתוח בפניהם ולהסביר להם על מה שקרה, להפעיל אותם מבחינה ציבורית ולבסוף לרכז אותם ולגרום לכך שהם ייצגו את העם היהודי.

    עדותה של יפה הרט:
    א) מה הייתה התרומה של ההשתתפות בפעילות התנועה "תנועת הנוער הציוני" מבחינתה של יפה הרט?
    התרומה של ההשתתפות בפעילות המנועה "תנועת הנוער הציוני" מבחינתה של יפה הרט הייתה שהפעילות בתנועה השכיחה ממנה את כל מה שקרה מסביב ואת תחושת הרעב . השירה, ההרצאות והפעולות הציוניות השכיחו לה את העולם החיצון.

    ב) חפשו באינטרנט מקור ראשוני או משני העוסק בפעילות תנועות הנוער בתקופת השואה. ליד המקור כתבו את כתובתו, מי כתב אותו ובאיזה אתר הוא מופיע.
    http://lib.cet.ac.il/Pages/item.asp?item=15889&kwd=1068
    מחבר: ישראל גוטמן
    תאריך: 1968
    מטח –המרכז לטכנולוגיה חינוכית

    ג) האם הייתם משתמשים בו כמקור בבליוגרפי בעבודה שלכם במידה והייתם כותבים עבודה על הנושא? מדוע?
    כן , כי החומר מפורט בצורה טובה ונוחה לשימוש. בנוסף, חלק מהחומר נאגר ממאגר יד ושם.

    השבמחק
  14. א)מה אנו למדים על מצבם של בני הנוער ממקור זה?
    ממקור זה אנו לומדים שבני הנוער בגטו היו מנודים ומושפלים, בשל היותם יהודיים. הם נותקו מבתי הספר והיו ללעג.
    בני הנוער הסתובבו ברחובות ולכן היו חשופים לדרכים שליליות.
    עורך העיתון גם כותב שבני הנוער החלו להזדקן- הם הופכים להיות אנשים בלויים, אדישים, שלא מאמינים שהם יכולים לשנות את חייהם.

    ב)מהם הדברים אותם צריכה תנועת הנוער להעניק לפי דעתו של עורך עיתון התנועה "דרור החלוץ" בגטו ורשה?
    לפי עורך העיתון "דרור החלוץ", תנועות הנוער היו צריכות להעניק לבני הנוער השכלה כללית [לימודי יידיש, עברית וחשבון].
    לתת להם חום ואהבה, לגרום להם להאמין שהם יכולים לשנות את חייהם, להכניס בהם את העניין שהם חלק מחברה [היהודים] ועוד..



    א)מה הייתה התרומה של ההשתתפות בפעילות התנועה "תנועת הנוער הציוני" מבחינתה של יפה הרט?
    מבחינתה של יפה הרט, התרומה שההשתתפות בפעילות הנוער " הנוער הציוני" היא בכך שהתנועה העניקה להם קרן אור- כלומר משהו טוב בין כל הדברים הקשים שעברו בגטאות.
    הפעילות נתנה להם השכלה, הנאה – דברים שלא היו להם אז.

    ב)חפשו באינטרנט מקור ראשוני או משני העוסק בפעילות תנועות הנוער בתקופת השואה. ליד המקור כתבו את כתובתו, מי כתב אותו ובאיזה אתר הוא מופיע.
    http://lib.cet.ac.il/Pages/item.asp?item=303&kwd=1068
    כותבת: שרה נשמית.
    תאריך: 1972.
    אתר: מטח, המרכז לטכנולוגיה חינוכית.

    ג)כן, הייתי משתמשת בו מפני שהחומר הכתוב מפורט וברור.

    השבמחק
  15. רותם יעיש ט\3

    שאלות על קטע המקור:
    (שאלה) א. מה אנו למדים על מצבם של בני הנוער ממקור זה?
    (תשובה) א. על פי המקור מצבם של בני הנוער לא היה הכי טוב, כיוון שילדים יהודים סולקו מבתי ספר בשל כניסתם לגטו ובהיותם יהודים. חיוב ההורים לעבוד בעבודות קשות גרמה לשינוי רציני של עורך החיים במשפחה. הילדים לא היו הרבה עם ההורים שלהם. ובנוסף ידוע לי שהילדים הבוגרים יותר היו צריכים לשמור על האחים הקטנים יותר, ומי שהבריח מזון ותרופות היו רובם ילדים קטנים אשר גופם היה צר וקטן והיה להם אפשרות לעבור דרך הפרצות הקטנות בחומה. ילדים היו נפצעים ונחבלים ולעיתים גם נעצרים על ידי שוטרים גרמנים. מקור "הניתוק" של הילדים מחיי הגטו הקשים היו תנועות הנוער אשר סיפקו להם את הכוח להמשיך הלאה, סיפקו להם משחקים ופעילויות ואף התנועות ארגנו פעולות הבאת מזון ותרופות לגטו ועזרה לקהילת היהודים החיים בגטו.
    (שאלה)ב. מהם הדברים אותם צריכה תנועת הנוער להעניק לפי דעתו של עורך עיתון התנועה "דרור החלוץ" בגטו ורשה? (תשובה) ב. הדברים אותם צריכה תנועת הנוער להעניק לפי דעתו של עורך העיתון התנועה "דרור חלוץ" בגטו ורשה זה שצריך להקנות לילדים השכלה בסיסית, לפתוח קורסים ללימוד קרוא וכתוב חשבון וכ"ו, למשוך את נוער הרחוב לסביבה חברתית חמה, (לנטוע בנוער את רגש הסולידריות והאחריות, ליצור על ידי שירה ומשחק את אווירת הנעורים, לעורר בו רגשות עממיים, להפעיל בנוער את התמיכה הציבורית בכל גזרות החיים היהודיים, והכי חשוב: לרכז את מיטב הנוער היהודי, שכבר קיבל חינוך, וליצור ממנו חיל חילוץ הנכון לקרב.)

    קראו את עדותה יפה הרט על ארגוני הנוער בגטו לודג' בפולין.
    א) מה הייתה התרומה של ההשתתפות בפעילות התנועה "תנועת הנוער הציוני" מבחינתה של יפה הרט?
    (תשובה )א. מבחינתה של יפה הרט התרומה של השתתפות בפעילות תנועות הנוער הציוני זה לשכוח את הרעב הגדול, מבחינתה זו הייתה קרן אור היחידה המשכיחה את הצרה, הפעילויות של השירה וההרצאות עזרו לה לצאת מן הקושי.
    ב) חפשו באינטרנט מקור ראשוני או משני העוסק בפעילות תנועות הנוער בתקופת השואה. ליד המקור כתבו את כתובתו, מי כתב אותו ובאיזה אתר הוא מופיע.
    (תשובה) ב:
    כתובת המקור: http://lib.cet.ac.il/Pages/item.asp?item=15530&kwd=1068
    מי כתב: דליה עופר
    האתר בו מופיע המקור: מטח המרכז לטכנולוגיה חינוכית.
    ג.האם הייתם משתמשים בו כמקור בבליוגרפי בעבודה שלכם במידה והייתם כותבים עבודה על הנושא? מדוע?
    (תשובה) ג: אני חושבת שאני לא ישתמש במקור זה במידה וזה היה הנושא שלי כי אני לא מצליחה להתחבר לצורת הכתיבה של המחברת.

    רותם יעיש. ט\3

    השבמחק
  16. יובל הרוניאן6 בדצמבר 2009 בשעה 5:08

    א) מה אנו למדים על מצבם של בני הנוער ממקור זה?\
    א. אנו למדים על מצב בני הנוער ממקור זה שהם מנודים מהחברה, הם חיו בתקופה קשה מאוד למחייה כי אין אוכל ותרופות. לא הייתה לילדים אלו כל השכלה כלשהי, הם היו צריכים לצאת לעבוד במקום הוריהם.

    ב) מהם הדברים אותם צריכה תנועת הנוער להעניק לפי דעתו של עורך עיתון התנועה "דרור החלוץ" בגטו ורשה?
    ב. הדברים שאותם צריכה תנועת הנוער להעניק לפי דעתו של עורך העיתון "דרור החלוץ" בגטו ורשה הם : ללמד את הילדים יידיש, עברית וחשבון ולתת להם השכלה בסיסית, למשוך אותם מהרחוב אל מקום טוב יותר שבו יש חברה ובו הם יכולים לעשות דברים שבני נוער רגילים עושים, להראות לילדים שכל ההמון היהודי נמצא כעת באותו מצב וליצור מן חיל נחוש לקרב.




    קראו את עדותה יפה הרט על ארגוני הנוער בגטו לודג' בפולין.
    א) מה הייתה התרומה של ההשתתפות בפעילות התנועה "תנועת הנוער הציוני" מבחינתה של יפה הרט?
    א. התרומה של ההשתתפות בפעילות התנועה "תנועת הנוער הציוני" מבחינת יפה הרט היא שהייתה להם התנתקות מהמציאות בהם חיו בכך ששכחו מהרעב וכל הדברים הנוראים וזה נתן להם מסגרת חמה של ילדים בני גילם.
    ב) חפשו באינטרנט מקור ראשוני או משני העוסק בפעילות תנועות הנוער בתקופת השואה. ליד המקור כתבו את כתובתו, מי כתב אותו ובאיזה אתר הוא מופיע.
    ב. מקור לקוח ממט"ח כתובת: http://lib.cet.ac.il/Pages/item.asp?item=15370&kwd=1068
    תנועות נוער יהודיות בגרמניה הנאצית
    האם הייתם משתמשים בו כמקור בבליוגרפי בעבודה שלכם במידה והייתם כותבים עבודה על הנושא? מדוע?
    כן, הייתי משתמש במקור זה כמקור בבליוגרפי בעבודה שלי מכיוון שאתר מט"ח הוא אתר אמין לדעתי וסביר להניח שהדברים שהיו כתובים בו היו נכונים ומבוססים על האמת.

    השבמחק
  17. תנועות הנוער בגטאות

    א)אנו לומדים על מצבם של בני הנוער שהם חיו בתקופה קשה מאוד הם היו מנודים מהחברה
    לא היה להם הרבה מזון או תרופות. לילדים לא היו השכלה וכל מה שהם יכלו לעשות זה לעבוד ולעזור לבתיהם כך שהם הלכו לעבוד במקום הוריהם.

    ב)הדברים שתנועת הנוער צריכה הם- השכלה בסיסית כמו לדעת קרוא וכתוב ביידיש, לדעת לקרוא שעון, לדעת חשבון ולשפר את מצבם הנפשי על ידי כך שישחקו איתם ולשיר איתם.


    משימה שנייה:

    א)התרומה של ההשתתפות בתנועה הייתה שזאת הייתה קרן האור היחידה ומי שבא לשם שכח מהרעב ומכל המלחמה וזה היה משהו שהעביר את הזמן בצורה כיפית ומהנה.
    ב) עליית הנוער: לא היה לנו זמן.
    מגישים: שחר עדן, גיל קרבל

    השבמחק
  18. א) ממקור זה ניתן ללמוד שלנוער היהודי הייתה שאיפה גדולה מאוד לשפר את המצב הקיים. המלחמה לא מחקה מהנוער את הרצון להתקדם ולהתפתח באופן אישי וקבוצתי (דברים הבאים לידי ביטוי בתנועות הנוער).
    מן המקור ניתן ללמוד שבני הנוער חששו ממצב שבו רוח הנעורים והחיוניות שלהם יפגעו ("...המזקינה את הנוער היהודי בטרם עת, הופכת אותו לאנשים בלויים, אדישים וספקנים ללא אמונה ולא יכולת לשנות את חייהם.").
    למרות המלחמה והדברים הקשים שנאלץ הנוער היהודי לעבור, נותרה בו תקווה לכך שדברים ישתפרו והיה לו רצון להשפיע על תהליך זה ככל האפשר.

    ב) לפי דעתו של עורך עיתון התנועה, יש להעניק לנוער היהודי אמצעים שיסייעו לו להתחבר לתחושות של ילדות ושל נעורים שנפגעו במהלך המלחמה ("...ליצור על ידי שירה ומשחק את אווירת הנעורים בשביל הנער היהודי שהזדקן בטרם עת."). בנוסף, הוא מאמין שיש לדאוג לכך שהנוער היהודי יקבל מסגרת חמה ותומכת ("למשוך את נוער הרחוב לסביבה חברתית חמה".). הוא טוען שיש לספק לנוער היהודי מסגרת חינוכית בה יוכל ללמוד ("לערוך קורסים ללימוד קרוא וכתוב יידיש, עברית, חשבון וכו'".), ולפתח אצלו תחושת שייכות והזדהות לעם היהודי ("להפיח בו מן האוצרות הרוחנים שיצר העם היהודי בכל הזמנים.").
    כל האמצעים שעורך העיתון טוען שיש להעניק לנוער הם כאלה שנוער שחי במציאות רגילה מקבל כדבר שבשגרה. עורך העיתון האמין שהמלחמה לא צריכה למנוע מבני הנוער את אותם אמצעים.

    א) מבחינתה של יפה הרט, תנועת הנוער סיפקה מקום מפלט מן הקשיים של המלחמה. היא מספרת שהפגישות של תנועת הנוער גרמו לה לשכוח את המצוקה שהייתה שרוייה בה ("ואנחנו היינו נפגשים מספר פעמים בשבוע וחיכינו כבר לערב הזה, זה היה משכיח את הרעב ואת הצרה ואת הכל. זו הייתה קרן האור היחידה.").

    ב) http://www1.yadvashem.org/odot_pdf/Microsoft%20Word%20-%205050.pdf - מעדותה של חדוה ארן על התרומה הרוחנית של פעילות תנועת הנוער הציוני בגטו לודז'. נכתב ע"י חדוה ארן, מתוך אתר יד ושם.
    הייתי משתמשת במקור זה בעבודה שלי, בגלל שהוא נכתב ע"י מישהי שהשתתפה בפעילות של תנועת נוער. בנוסף, זהו מקור אמין בגלל שהוא מובא מאתר יד ושם.

    אפרת.

    השבמחק