יום שבת, 21 בנובמבר 2009

התבגרות בטרם עת - חיי ילדים בגטו


"תמיד התפלאנו איך הבין ילד בגיל שלוש-ארבע את כל הטרגדיה של המצב, איך הם השתדלו לשתוק כאשר נחוץ היה, איך ידעו להסתתר. ילדים שרצינו לתת להם זריקה כאמצעי שינה היו אומרים: לא צריך - אני אשתוק... הם היו משחקים בהלוויות ובקבורות. היו חופרים בור, שמים בו ילד וקוראים לו היטלר".

עדותו של רופא, ניצול שואה על הילדים בהם טיפל.

מופיע באתר גטו ורשה: http://warsaw.daat.ac.il/k.htm

כדאי שתכירו את האתר הזה משום שהוא יכול לסייע לכם בכתיבת העבודה.

שלום לכולם,

בשיעורים האחרונים דיברנו על הילדים היהודים, שילדותם נקטעה בשל כניסתם לגטאות. לא היה זה תהליך הדרגתי, אלא תהליך שהתרחש בפרק זמן קצר ביותר. במקומות רבים בפולין ניתנה ליהודים התראה לפנות את בתיהם ולעבור לגטאות בתוך כמה שעות. במצב זה, כאשר משפחות רבות חוו את אובדן רכושם ולעתים אבדן בן משפחה שנרצח או נחטף וגורלו לא ידוע, והתמקמו בגטו הצפוף, נדרשו הילדים להפסיק את ילדותם במתכונת שהייתה עד אז, ולסייע להוריהם במלחמת ההשרדות של הגטו. רבים מהילדים עסקו בהברחת מזון, בקיבוץ נדבות, בתוך תחומי הגטאות ומחוצה להם, אחרים יצאו לעבוד כדי לסייע לפרנסת המשפחה. ילדים אחרים, שהוריהם היו עניים פחות, זכו ללמוד בביתי הספר של הגטאות שהיו ברובם מחתרתיים, משום שהגרמנים אסרו על קיום מערכות חינוך.

אגב, לא כל ילדי הגטאות היו עניים, היו גם ילדים ממשפחות מבוססות. עד כמה שהדבר נשמע מוזר, גם בגטאות היו מעמדות כלכליים. היהודים בעלי אמצעים כלכליים היו סוחרי הברחת המזון, בעלי עסקים למניהם, שהיו להם קשרים כלכליים עם הפולנים והנאצים. הילדים מהמשפחות המבוססות זכו למזון טוב יותר (אך פחות טוב משהיו רגילים לפני הכיבוש הגרמני), ללבוש מספק ולדיור סביר. שימו לב לתמונה הבאה, אם תסתכלו היטב רואים את הפערים הכלכליים בין הילדים העניים של הגטו לבין אנשים אמידים יותר (שימו לב ללבושה של הגברת עם החולצה הלבנה והז'קט הבהיר). גם ילדותם של הילדים ממשפחות אמידות נפגעה, הם כמו שאר ילדי הגטו, נחשפו למראות המוות המזעזעות, לאלימות של הנאצים וכוחות המשטרה הפולנית והיהודית, להשפלות של הוריהם בזמן החיפושים של הנאצים בבתים.

תוכלו להרחיב את ידיעותכם על ילדות ונערות בגטאות אם תקראו את מאמרה של דליה עופר (הקישור מופיע בסוף מסמך זה בפרק קריאת הרשות).

בשיעורים הקודמים, ניסנו גם להבין כיצד השפיע המצב החדש על יחסי הורים וילדים מבחינת האחדות המשפחתית ומעמד הילדים בבית. למדנו שהנושא מורכב מאוד וקשה להגיע למסקנות חד משמעיות, השונות בין משפחה למשפחה ובין מקום למקום עשתה את ההבדלים.

סוגיה נוספת היא תופעת התקבצות ילדים בחבורות. רוב ילדי החבורות היו בנים למשפחות שהתפרקו בשל מות או העלמות ההורים (למשל: נחטפו לעבודות כפייה ע"י הנאצים) או ילדים שעזבו את בתיהם בשל חוסר היכולת של המשפחה לפרנסם. לחיים בחבורה היו יתרונות, משום שהחבורה הייתה מעיין משפחה חלופית, שסיפקה מזון והגנה. מצד שני, היו גם חסרונות: מחסור באהבת הורים, בהגנה ובהדרכת מבוגרים.

משימתכם:

קראו את סיפורו של נער בן 13 בגטו ורשה, וערכו רשימה של ראיות (עובדות) מסיפורו של הילד, המחזקות 3 טענות מתוך 6 הטענות שלפניכם:

1. כיבוש פולין גרם לזעזוע קשה למבנה של המשפחות היהודיות.

2. הילדים נדרשו לסייע בפרנסת המשפחה.

3. ילדים יהודים ששרדו היו בעלי יוזמה, יכולת אלתור ויוזמה.

4. הסיכויים להנצל גדלו כאשר ילדים ברחו "לצד הארי", השארות בגטו משמעותה מוות.

5. החויות הקשות לא מחקו את רגש הילדותיות לגמרי.

6. היו בודדים שעזרו ליהודים להנצל.

את הראיות עליכם לכתוב בתיבת התגובה בתחתית העמוד. נא לא לשכוח לציין שם.

שימו לב, אתם מתבקשים להביא ראיות (עובדות) המחזקות את הטענה ולא נימוקים המסבירים מדוע הטענה נכונה. כאשר אנו מנסים להוכיח טענה מסוימת, אנו יכולים להעזר בראייה או בהסבר (שלפעמים אינו כולל עובדות). במקרה שלנו אני מבקש להתמקד בנימוקים מסוג ראייה.

להלן מספר הסברים למושגים המופיעים בסיפור:

"הרובע הארי" או "הצד הארי" – הגטאות מוקמו בתוך הערים, ברבעים סגורים. החלק של העיר שלא נכלל בתחומי הגטו נקרא "הצד הארי".

"סאכארין" – תחליף סוכר, בתקופת המלחמה, שרר מחסור חמור במוצרי מזון בסיסיים.

"ז'נדרמים" – שוטרים וחיילים פולנים ששתפו פעולה עם הנאצים.

"גרוש היהודים למזרח" – שם קוד שנתנו הנאצים לחיסול היהודים בגטאות (החל מיולי 1941). כדי למנוע התקוממות בגטאות, אמרו הנאצים ליהודים שהם מועברים ל"ישוב מחדש במזרח" כלומר בתחומי רוסיה.

"טרבלינקה" – אחד ממחנות ההשמדה, שבנו הנאצים בסוף 1941 כדי לחסל את יהדות פולין. במחנה הושמדו היהודים מיד לאחר הגעתם (במשלוחי הרכבות) בתאי גאזים.

פולקסדוייטץ' – פולנים שמוצאם המקורי גרמני. לפני מלחמת העולם הראשונה, חלקים מפולין היו שייכים לגרמניה. לאחר המלחמה, נלקחו מגרמניה שטחים, שעליהם נבנתה מדינת פולין. על השטח שנלקח מגרמניה ישבו גם תושבים גרמנים, שהפכו לאזרחי פולין (פולקסדוייטץ'). לאחר שגרמניה כבשה את פולין במלחמת העולם השניה, הפכו הפולקסדוייטץ' למשתפי פעולה עם הנאצים.

קריאת רשות להרחבה:

מאמרה של דליה עופר על ילדים ובני נוער בשואה. שימו לב, המאמר ארוך ומורכב, אין צורך לקרוא את כולו, הוא מורכב מפרקים, תוכלו לקרוא את הפרק המעניין אתכם בלבד.

14 תגובות:

  1. הילדים נדרשו לסייע בפרנסת המשפחה- אחיו הקטן של הילד בסיפור, ששמו ליאו נאלץ ללכת לגיטו כדי לכלכל את הוריו.

    היו בודדים שעזרו ליהודים להנצל- בנדודי של הילד הוא פגש אנשים טובים ורחמנים שהודות להם נישאר בחיים. כמו למשל גברת ד' שאירחה אותו בביתו לארוחה והביאה לו 30 זהובים. כמו גם גברת חווה ר. שנתנה להם ארוחות צהריים, בגדים וכסף לשבוע.

    כיבוש פולין גרם לזעזוע קשה למבנה של המשפחות היהודיות- אפשר להבין את זה טוב בסיפור כי הילד מספר בלי להבין שמהעמדות השתנו, הילדים דואגים להורים, בזמן שההורים חלשים ובוכים. הכיבוש הרס את ההיגיון במעמדות הנורמליות.

    ענבר סיבוני :)

    השבמחק
  2. 1.כיבוש פולין גרם לזעזוע קשה למבנה של המשפחות היהודיות: אב המשפחה עבד משעה 6 בבוקר ועד 10 בערב, וכשניסה לישון לא הצליח מרוב הכאבים של המכות מצד הגרמנים והעבודה הקשה.
    2.הילדים נדרשו לסייע בפרנסת המשפחה: הילד בסיפור היה יוצא מחוץ לגטו אל הצד הגרמני כדי לקנות מזון ולסייע בפרנסת המשפחה.
    6.היו בודדים שעזרו ליהודים להנצל: מוכר פירות עזר לילד בסיפור, כשהכה את הנערים שהציקו לילד.

    - איילת פטאל -

    השבמחק
  3. יובל מזרחי

    2. הילדים נאלצו לסייע בפרנסת המשפחה, הראיה: "המזון התייקר מיד, על כן הייתי מתגנב עם אחי לצד הארי שם קניתי תפוחי אדמה ולחם..."

    4.הסיכויים להנצל גדלו כאשר ילדים ברחו "לצד הארי", השארות בגטו משמעותה מוות, והביסוס: "אם כן בחרנו לסכן את חיינו בלבד ולא למות ברעב..."\

    6.היו בודדים שעזרו ליהודים להנצל, והביסוס:"כי הרבה אנשים רחמנים עזרו לנו..."

    השבמחק
  4. מאי צ'רנבסקי
    וערכו רשימה של ראיות (עובדות) מסיפורו של הילד :
    1. הילדים נדרשו לסייע בפרנסת המשפחה : ב-15 לנובמבר 1940 המזון בגטו התייקר לכן הילד ואחיו הקטן היו מתגנבים לצד הארי ושם היו קונים לחם ותפוחי אדמה לקיום המשפחה . המעבר דרך החומה היה מסוכן הגרמנים ירו לכול מקום אך הילדים העדיפו לסכן את חייהם במקום למות מרעב .
    2. החוויות הקשות לא מחקו את רגש הילדותיות לגמרי : "יכולנו לקנות קורקינט וכל היום נסענו עליו " למרות הכול לילדים עדיין יש זמן למשחקים של ילדים.
    3. היו בודדים שעזרו ליהודים להינצל : "בנדודי פגשתי אנשים רחמנים רבים והודות להם נשארתי בחיים" ,"נגשה אלי גב'ד הרגיעה אותי הביאה אותי לביתה נתנה לי ארוחת בוקר ו-30 זהובים ואמרה שאבוא לביתה לעיתים קרובות .

    השבמחק
  5. 1.כיבוש פולין גרם לזעזוע קשה למבנה של משפחות יהודיות :
    א)האבא של הילד עבד מהבוקר(6) עד הערב( 10).
    ב)אח של הילד עזב את המשפחה שלהם לרוסיה.
    2)הילדים היו צריכים לעזור בפרנסת המשפחה:
    א)כל הגברים נחטפו ועבדו עבודות כפיה ורק הילדים היו אלה שיכלו לעבוד ולהביא אוכל למשפחה ולפרנסם.
    ב)בחלק הארי של הגרמנים היה אוכל ודברים,עקב חוסר אוכל בגטו הילדים נאלצו ללכת לצד הארי ולגנוב משם אוכל.
    3) החוויות הקשות לא מחקו את רגש הילדותיות לגמרי:
    א)כשהילד קנה קורקינט ומאוד התרגש מזה ורגש זה היה ילדותי מאוד.
    איתי קווטינסקי ט'1

    השבמחק
  6. משימה:
    1. כיבוש פולין גרם לזעזוע קשה למבנה של המשפחות היהודיות
    הילד מספר שאחיו נסע לכיוון רוסיה ונתפס ולבסוף הגיע בבטחה לדודו.
    אביו של הילד נחטף ונשלח לעבודת כפייה, מהשעה 6 בבוקר ועד השעה 10 בלילה.
    שהמשפחה שהתה בגטו נחטפו אביו אמו אחיו ואחותו למחנה השמדה.
    אחיו הצעיר והוא היו נתפסים פעמים רבות בזמן הגנבות של המזון ונשלחו לכלא למספר ימים ללא כל קשר אחד עם השני.
    2.הילדים נדרשו לסייע בפרנסת המשפחה.
    הילד ואחיו הקטן היו בורחים מהגטו ומבריכים מזון לכל המשפחה.
    הילד מספר שאחיו הקטן (ליאון) היה צריכם לחזור לגטו לכלכל את משפחתם.
    3. החויות הקשות לא מחקו את רגש הילדותיות לגמרי.
    הילד וחברו היהודי חסכו כסף וקנו בו קורקינט, גם לאחר שלקחו אותו השוטרים קנו אותו הילדים מאיש שקנה אותו מהמשטרה.
    אבישג פחימה ט'3

    השבמחק
  7. 3.ילדים יהודים ששרדו היו בעלי יוזמה ,יכולת אלתור ויוזמה-
    הילדים נדדו ממקום למקום , התחבאו בבתי אנשים שגם האכילו אותם .
    ילדים ברחו לצד הארי בכדי להשיג מזון .
    חפרו לעצמם מקומות מסתור בהם התחבאו ואכסנו אוכל .
    4.הסיכויים להינצל גדלו כאשר ילדים ברחו ל"צד הארי" , השארות בגטו משמעותה מוות.
    כאשר ילדים ברחו לצד הארי , הצליחו להשיג שם אוכל ,
    מכרו דברים והלכו לבתים נטושים של יהודים בכדי לקחת דברים שנשארו שם (בגדים) .
    כאשר נתפסו ע"י הנאצים עברו התעללות פיזית קשה ולאחר מכן נשלחו בחזרה לגטו .
    5. היו בודדים שעזרו ליהודים להינצל
    היו מספר נשים בצד הארי שלקחו אליהן ילדים יהודים שריחמו עליהם ,
    הנשים האכילו אותם , נתנו להם מקום לישון , בגדים וכסף.


    (יפית ביין)

    השבמחק
  8. 1. כיבוש פולין גרם לזעזוע קשה למבנה של המשפחות היהודיות:
    הנער בן ה-13 מספר שמשפחתו התפלגה. אחיו נסע לרוסיה, ואביו עבד רוב שעות היום.
    הוא ואחיו הבריחו מזון, ולכן פעמים רבות נשלחו לכלא [כל אחד בנפרד].
    הוא גם מספר שאביו, אמו,חיו הקטן ואחותו נרצחו.

    2. הילדים נדרשו לסייע בפרנסת המשפחה:
    הילד ואחיו יצאו להבריח מזון מהצד הארי, ובכך עזרו למשפחה להשיג אוכל .

    6. היו בודדים שעזרו ליהודים להינצל:
    הילד מספר שהיו אנשים שעזרו לו, ואנשים שהוא היה בא אליהם כשהיה במצוקה.
    הייתה אישה אחת שהביאה לו אוכל כל פעם שהיה בא אליה, והיו אנשים שהיוו לו מקום מסתור.

    השבמחק
  9. חן פרנסה .

    2. הילדים נדרשו לסייע בפרנסת המשפחה.
    בשל התייקרות המזון הנער בן השלוש עשרה היה צריך להתגנב ביחד עם אחיו לצד הארי על-מנת לקנות תפוחי אדמה ולחם ועל-מנת להבטיח את קיומה של משפחתם. למרות הסכנות שארבו להם בדרך לא הייתה להם בררה אלא לגנות אוכל כי לא הייתה להם כל אפשרות לעבוד (הגברים היו נחטפים לעבודות כפייה), לכן הילדים בחרו לסכן את חייהם רק כדי לא למות ברעב.

    5. החויות הקשות לא מחקו את רגש הילדותיות לגמרי.
    לילדים בגטו היו כל מיני משחקים שסימלו את הילדות, למשל לנער בסיפור היה קורקינט ולמרות שהלשינו עליו והחרימו לו את הקורקינט בכל פעם מחדש הוא הצליח להימלט ולפעמים אפילו להשיג את הקורקינט חזרה.

    6. היו בודדים שעזרו ליהודים להנצל.
    "למזלי עמד שם ז'נדרם טוב - הוא חלק לי רק מכות אחדות על הראש וציווה לברוח לגטו " כלומר, הז'נדרם ריחם על הנער והשאיר לו סיכוי לחיות.
    אחיו הקטן של הנער אשר חזר לבדו לגטו הכיר את אדון כהן אשר אסף אותו לביתו. לאחר ימים אחדים האחים נפגשו שוב והלכו לה' הכהן – שם שהוו חודשים אחדים.
    בהמשך הסיפור הנער נקלע לעוד קשיים ולא יכול לחזור לגטו, הוא פוגש אנשים רחמנים וטובי לב שבזכותם הוא נשאר בחיים . גב. ד' ראתה את הנער הרגיעה אותו, לקחה אותו לביתה, נתנה לו ארוחת בוקר ו-30 זהובים ואמרה לו לבוא לעיתים קרובות יותר.
    הגב. חוה ר גם היא אמרה לו לבוא אליה לעיתים תכופות יותר לארוחת צהרים, נתנה לו ולחברו בגדים וכסף לכלכלה לשבוע שלם.

    השבמחק
  10. היו בודדים שעזרו ליהודים להינצל למרות הסיכון הרב שהיה כרוך בכך. בסיפורו של נער בן שלוש עשרה בגטו ורשה, מסופר שבמהלך המלחמה הוא פגש אנשים בודדים שראו את המצוקה שהוא נמצא בה וסייעו לו. בעדותו הוא מתאר כיצד אנשים שגילו כלפיו רחמים נתנו לו אוכל וכסף ואף הזמינו אותו לשוב לביתם. ("בנדודי פגשתי אנשים רחמנים רבים והודות להם נשארתי בחיים. וכך כשעמדתי לבדי בגן ובכיתי, אחרי שלקחו ממני את אחי, נגשה אלי גב' ד., הרגיעה אותי, הביאה אותי לביתה, נתנה לי ארוחת בוקר ו-30 זהובים ואמרה שאבוא לביתה לעתים קרובות."), ("אחרי ימים אחדים פגשנו את הגב' חוה ר. אשר אמרה לנו לבוא תכופות לארוחת צהרים ונתנה לנו בגדים וכסף לכלכלה לשבוע שלם.").
    בנוסף, בעדות מסופר על אישה שדאגה ליהודים וריחמה עליהם ולכן החליטה לטפל ביהודים חסרי בית ולאפשר להם לישון תחת קורת גג, למרות שבמעשה זה סיכנה את חייה ("שם נודע לנו כי מחפשת אותנו גברת אחת הרוצה להמליץ עלינו בפני גברת אחרת, אשר מטפלת ביהודים עזובים, מחוסרי בית.").

    השבמחק
  11. 1. כיבוש פולין גרם לזעזוע קשה למבנה של המשפחות היהודיות –
    הילד בסיפורנו מתאר את המצב המשפחתי הקשה כך:
    בבית התגורר 7 נפשות , 5 אחים+ההורים .
    האב עבד שעות רבות , הגיע מאוחר בלילה , לאחר מכות קשות וסבל רב .
    לא היה מזון בבית ולכן הילדים הקטנים נאלצו לצאת מהגטו ולקנות מעט לחם ותפוחי אדמה.
    המצב המשפחתי גרם לזעזוע קשה במבנה המשפחתי מכיוון שהתמורה לעבודה הקשה שההורים היו עובדים לא הספיקה,לכן הילדים נאלצו לצאת לעבוד או לגנוב.
    הילדים לקחו אחראיות רבה בפרנסת המשפחה .
    2. הילדים נדרשו לסייע בפרנסת המשפחה –
    הילד בסיפור מסייע בפרנסת המשפחה בכך שיוצא מחוץ לגטו כדי לקנות אוכל.
    הילד בסיפור התגנב עם אחיו לצד הארי כדי לקנות תפוחי אדמה ומעט לחם , הדרך כדי להשיג מזון הביתה . המעבר דרך החומות היה קשה מאד מכיוון שהייתה שמירה בכל עת , וכל מי שהשומרים גילו שיצא מגבולות הגטו נרצח .
    6 .היו בודדים שעזרו ליהודים להינצל –
    הילד בסיפור הסתובב ברחוב , קבוצה של בחורים פולנים וגרמנים החלו להכותו ולאחר מכן הם הלשינו עליו במטרה שיהרגו אותו . למזלו היה רוכל פירות שעזר לו לברוח הוא הכה את אחד הנערים ובכך איפשר לילד לרוץ לעבר החצר .

    השבמחק
  12. 1. א. כיבוש פולין גרם לזעזוע קשה למבנה של משפחות יהודיות –
    • בעקבות כיבוש פולין האח הגדול של הילד עזב את המשפחה ונסע לרוסיה בגלל שהוא פחד על חייו .
    • בנוסף האבא של הילד עבד מ6 בבוקר עד 10 בלילה וכאשר הוא חזר כל עצמותיו כאבו לו והוא לא הצליח לעשות כלום חוץ מלהתעסק בכאבים.

    2. הילדים נדרשו לסייע בפרנסת המשפחה –
    • הילד ואחיו היו הולכים לצד הארי כדי לגנוב תפוחי אדמה כדי שיהיה למשפחה מה לאכול.
    • כל הגברים היהודים נחטפו לעבודות כפייה
    • בכל אפשרות שהייתה לילד הוא ניסה להשיג אוכל . אחרי שהילד שוחרר מתחנת המשטרה הוא הביא בדרך חזרה שלושה זהובים ולחם.

    6. היו בודדים שעזרו לאנשים להינצל -
    • כאשר הילד היה לבד ברובע הארי עצר אותו איש ואמר לו יהודי אמסור אותך לגרמנים , האיש רדף אחריו זמן רב.
    • אחרי שהילד התחמק מהאיש ניגשה אליו גברת הרגיעה אותו הביאה לו ארוחה , נתנה לו 30 זהובים ואמרה לו שהוא יכול לבוא לביתה מתי שירצה. אחרי כמה ימים כאשר הילד בא עם חברו לביתה של הגברת היא נתנה להם שוב אוכל , בגדים וכסף שמספיקים להם לשבוע שלם.
    • היו שוטרים רבים שניסו לתפוס את הילד וחברו .
    • כאשר שוטר החרים לילד את הקורקינט האיש שקנה את הקורקינט מהשוטר מכר אותו בחזרה לילד

    יעל בר-ניר
    כיתה ט2

    השבמחק
  13. .1כיבוש פולין גרם לזעזוע קשה למבנה של המשפחות היהודיות-
    א) "ואת הגברים חטפו לעבודות קשות. בין אחרים תפסו גם את אבי הגרמנים הכו את היהודים כהכות כלבים"
    ב) "אחי הבחור ברח לרוסיה מפחד הגרמנים"
    2. הילדים נדרשו לסייע בפרנסת המשפחה-
    א) "ועברנו שוב לרובע הארי , לרח' מארשאלקובסקה להשיג סאכארין- בזה יכולנו להרוויח כמה פרוטונו אחדות"
    ב) "בדרך אספתי שלושה זהובים ולחם וכך הגעתי הביתה"
    3. ילדים יהודים ששרדו היו בעלי יוזמה, יכולת אלתור ויוזמה-
    א) "היינו מוכרחים לדאוג לקיומנו"
    ב) "אני ואחי נדברנו, אפוא, לחזור כדי למצוא בבתי היהודים העזובים בגדים ונעליים"

    גיל קרבל

    השבמחק
  14. תשובות : שחר עדן
    1) כיבוש פולין גרם לזעזוע קשה למבנה של המשפחות היהודיות:
    א)"ואת הגברים חטפו לעבודות קשות-בין היתר לכו גם את אבי הגרמנים הכו את היהודים כהכות כלבים"
    ב)"אחי הבחור ברח לרוסיה מפחד מהגרמנים"

    2) הילדים נדרשו לסייע בפרנסת המשפחה:
    א)"ועברנו שוב לרובע הארי,לר'ח מארשאלקובסקה להשיג סאכארין-בזה יכולנו להרוויח כמה פרוטונו אחדות"
    ב) " בדרך אספתי שלושה זהובים ולחם וכך הגעתי הביתה"

    3) ילדים יהודים ששרדו היו בעלי יוזמה, יכולת אלתור ויוזמה:
    א)"היינו מוכרחים לדאוג כיומנו"
    ב)" אני ואחי נדברנו ,אפוא,לחזור כדי למצוא בבתי היהודים בגדים ונעליים"

    השבמחק